REALIZACJA ZADAŃ W OKRESIE CZASOWEGO OGRANICZENIA FUNKCJONOWANIA GRUP: „WIEWIÓRKI”, JEŻYKI” IZAJĄCZKI

 

Proponowane zadania do wykonania 1 – 5 marzec 2021

Temat tygodnia: Zwierzęta z dżungli i sawanny

 

·        Posłuchaj uważnie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej - Zaremby „Nosorożce noszą pokrowce”

 Nie macie wyjścia, musimy iść do zoo – zapowiedziała Ada. Reszta rodziny podniosła na nią pytający wzrok. – Wszyscy z przedszkola byli już w ogrodzie zoologicznym i widzieli nosorożca pancernego, tylko nie ja! – Ada uprzedziła pytanie. – Gdybyście czytali gazety, wiedzielibyście, że w naszym zoo urodził się malutki nosorożec – dodała z wyrzutem. – Ależ czytamy... – bąknął tata. – Czytacie, ale nie te, co trzeba – wytknęła mu Ada. I nie ustąpiła, aż usłyszała obietnicę wycieczki do zoo w najbliższą sobotę. Miała szczęście, bo sobotni ranek okazał się bardzo pogodny. Całą drogę z domu do ogrodu zoologicznego Ada i Olek rozmawiali o nosorożcach. – Dlaczego nosorożec pancerny nazywany jest pancernym? Ma pancerz? – spytał Olek. – Pancerze noszą rycerze – zrymował tata. – A nosorożce noszą pokrowce – powiedziała Ada i niezmiernie się zdziwiła, że umie rymować, chociaż nigdy się tego nie uczyła. Zanim rodzina doszła do wybiegu dla nosorożców, tata i Ada przećwiczyli umiejętność rymowania wielokrotnie. Zaczęli od pingwinów. – Pingwiny noszą cekiny – stwierdził tata i skręcił do pingwinów. Mylił się oczywiście. Pingwiny były wystarczająco ładne bez świecących ozdób. Zresztą, cekiny nie pasowałyby do ich wytwornych czarnych i białych piór. – Kangury noszą kaptury. – Ada skierowała swoje kroki do australijskich torbaczy. Kapturów nie miały, ale torby na brzuchach też są przecież fajne. – Słonie noszą piwonie – zaryzykował swój rym Olek, ale jego pomysł nie znalazł uznania. „Nie mam talentu do rymowania” – pomyślał ze smutkiem. Na szczęście widok słonia osłodził mu tę porażkę. – Ale nogi! Ale głowa! Ale uszy! Ale trąba! – wykrzykiwał, na przemian z zachwyconą Adą. – Ale zaraz rozpocznie się karmienie nosorożców – przypomniała mama. Do nosorożców pancernych było już niedaleko, więc zdążyli na czas. Mamusia nosorożec i jej malec nie mieli na sobie rycerskich pancerzy ani pokrowców, ale ich skóra układała się w wielkie fałdy, które opadały im aż na nogi i wyglądały jak grube łuski.                                              

 Fałdy skóry chronią nosorożce przed atakami tygrysa. – Tata, zanim wybrał się do zoo, przeczytał to, co napisano o nosorożcach pancernych na internetowej stronie warszawskiego ogrodu. – Ciii – Ada przyłożyła palec do ust, chociaż nosorożce nie zwracały na nią uwagi. Wpatrzone były w opiekuna, który wyjmował z wiadra marchew, połówki jabłek i wkładał je wprost do wielkich paszcz czworonogów. Nosorożce chrupały warzywa i owoce z widoczną przyjemnością, a gdy wiadro było puste, zadowoliły się sianem. – Spojrzał na mnie! Ten maluch! – wykrzyknęła zachwycona Ada. I zaczęła skakać z radości. – Co teraz? Żyrafy, które noszą szafy, czy małpiatki w sukienkach w kwiatki? – spytał tata. – Teraz plac zabaw, później rekiny – zadecydowała Ada. Pod koniec zwiedzania była już bardzo zmęczona. W drodze powrotnej zasnęła w samochodzie, a kiedy tata niósł ją na rękach do domu, wymamrotała:

 Fasolki noszą parasolki. Olek wywrócił oczami. „Żeby jej to rymowanie nie zostało na zawsze, bo nie wytrzymam” – pomyślał z niepokojem.

Odpowiedz na pytania.
− Dlaczego rodzina wybrała się do zoo?
− Jakie zwierzęta zobaczyli przed pójściem do wybiegów nosorożców?
− W co bawili się cały czas?

Posłuchaj paru słów o  wyglądzie i zwyczajach nosorożca.

Nosorożec to ssak o masywnej budowie ciała, trójpalczastych kończynach zakończonych kopytkami. Nosorożce mają małe oczy, które są umieszczone po bokach głowy, grubą, pofałdowaną, nagą skórę, róg na głowie, na kości nosowej. Niektóre z nich mają dwa rogi – drugi występuje na czole. U nosorożców bardzo dobrze rozwinięte są słuch i węch. Są one zwierzętami roślinożernymi. Istnieje kilka gatunków nosorożców, np.: nosorożec biały, nosorożec czarny, nosorożec indyjski. Żyją w Azji (3 gatunki) i w Afryce (2 gatunki).

Obejrzy slajdy ze zwierzętami.

Które najbardziej cię zaciekawiły? Poproś rodziców i znajdźcie więcej informacji na ich temat.

·        A teraz pora na gimnastykę. Poproś o włączenie tatę albo mamę. A może poćwiczycie razem?  https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA

 

·        Zabawy matematyczne – dzieci 6 letnie – wykonaj działania na dodawanie i odejmowanie.

Nauka dodawania dla dzieci w zakresie 10 - grafy matematyczne - karty pracy

Nauka odejmowania dla dzieci w zakresie 10 - grafy matematyczne - karty pracy

 

Nauka odejmowania dla dzieci w zakresie 10 - grafy matematyczne - karty pracy

Dzieci 5 letnie – pokoloruj tyle elementów ile wskazuje cyfra.

PRZEDSZKOLE , kl"0" - Szkoła Podstawowa w Gniewkówcu

 

 

·        Rozwiąż zagadki o zwierzętach.

Ma długą trąbę, kły, wielkie uszy.

Jest bardzo silny i bardzo duży. (słoń)

 

Na jednej ręce wisieć potrafi,

zwinnie po drzewach skacze,

zjada banany i pewnie wszyscy

bardzo dobrze ją znacie. (małpa)

 

Malutkie ptaki w dżungli mieszkają,

pięknymi barwami nas zachwycają. (kolibry)

 

Bardzo piękna, kolorowa i

powtarza różne słowa. (papuga)

 

Lubi w błocie leżeć sobie,

ma na nosie wielkie rogi.

Je rośliny, szybko biega,

ma potężne krótkie nogi. (nosorożec)

 

·        Posłuchaj piosenki Dżungla” https://www.youtube.com/watch?v=O1VpK3ffprw

1.     Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

2.     Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

 

·        Poproś rodzica o przeczytanie wierszy Jana Brzechwy. A może spróbujesz samodzielnie?

·        TYGRYS
"Co słychać, panie tygrysie?"
"A nic. Nudzi mi się."
"Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?"
"Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł."

PAPUGA
"Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko."
"Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz."

ZEBRA
Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?

KANGUR
"Jakie pan ma stopy duże,
Panie kangurze!"
"Wiadomo, dlatego kangury
W skarpetkach robią dziury."

MAŁPA
Małpy skaczą niedościgle,
Małpy robią małpie figle,
Niech pan spojrzy na pawiana:
Co za małpa, proszę pana!

KROKODYL
"Skąd ty jesteś, krokodylu?"
"Ja? Znad Nilu.
Wypuść mnie na kilka chwil,
To zawiozę cię nad Nil."

ŻYRAFA
Żyrafa tym głównie żyje,
Że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
Ja nie potrafię.

LEW
Lew ma, wiadomo, pazur lwi,
Lew sobie z wszystkich wrogów drwi.
Bo jak lew tylko ryknie,
To wróg natychmiast zniknie.

SŁOŃ
Ten słoń nazywa się Bombi.
Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi.
Dlaczego? Nie bądź ciekawy -
To jego prywatne sprawy.

·        Jeśli masz plastelinę, to ulep wybrane zwierze, a może kilka? Jeśli nie to weź kredki i narysuj.

 

·        Posłuchaj utworu Camille’a Saint-Saënsa Karnawał zwierząt – Słoń. https://www.youtube.com/watch?v=CWmVWtTTt8c. Zatańcz do słuchanej muzyki.

 

·        Naucz się na pamięć wiersza Pawła Beręsewicza  „Gdzie jest żyrafa”

 

Na regale wielka księga,

Krzyś ze stołka po nią sięga.

Może dzięki niej odkryje,

jak żyrafa myje szyje.

Do czytania zuch się bierze

i co strona – inne zwierzę:

antylopy, bąk, ćmy, dorsze,

emu, foki, lecz najgorsze,

że – choć przejrzał ze stron dwieście –

nie ma żyraf? Gdzie jesteście?

Długa szyja, w chmurach głowa,

gdzie się taki olbrzym chowa?

Może wy przypadkiem wiecie?

Tak! Na końcu w alfabecie!

 

·        Znamy już prezentowane w przedszkolu litery, baw się nimi. Układaj słowa, zdania, czytaj proste teksty. Poproś mamę o niepotrzebną gazetę - wyszukuj i zaznaczaj litery w tekście. Pisz litery i wyrazy. Wiem, że potrafisz!

O o, A a, M m, L l, T t, D d, E e, B b, P p, G g, I i, y, S s, N n, R r, K k, W w,

·        Zaproś tatę do zabawy paluszkowej „MAŁPKI”

W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

a dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń do przodu)

Pierwsza małpka taka mała (zaginamy mały palec)

Druga małpka wciąż skakała (zaginamy palec serdeczny)

Trzecia małpka wciąż płakała (zaginamy palec środkowy)

Czwarta małpka wciąż się śmiała (zaginamy palec wskazujący)

Piąta małpka tak śpiewała (pokazujemy kciuk)

W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

A dokładnie pięć ich było. (wysuwamy rozłożoną dłoń).

 

Pokoloruj obrazek

 

http://www.jedenastka.sosnowiec.pl/zdalna_praca/5-6latki/tydzien8_pliki/image005.png