Tydzień 13

SŁODKA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Tydzień 12

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Tydzień 11

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – „NA ŁĄCE”

Tydzień 10

LODOWA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Tydzień 9

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – MEMO RYSOPISY

Tydzień 8

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – GRA ONLINE

Tydzień 7

„MUSZTRA” – GIMNASTYKA BUZI  I  JĘZYKA

Tydzień 6

„MAŁA MYSIA” – BAJKA LOGOPEDYCZNA

 Tydzień 5

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – KOSTKA

 

Tydzień 4

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – WYMYŚL SŁOWO CZ. 2

Przed Wami propozycja zaczerpnięta ze strony www.rysopisy.eduzabawy.com. Jest to kontynuacja zabawy z poprzedniego tygodnia. Zasady są takie same. Wycinamy kartoniki z literami, a następnie rozkładamy je na dywanie napisem do dołu. Dziecko losuje kartonik, następnie odczytuje literę (lub robi to rodzic) i wymyśla słowo, które zaczyna się na daną literę. Dzieci starsze literują lub sylabizują wymyślone przez siebie słowo. Następnie wykonujemy wspólnie ćwiczenie przypisane do danej litery (np. wysyłamy buziaki). Później zamiana ról –losuje rodzic. Bawimy się do momentu aż dywanu znikną wszystkie kartoniki.

 

 „ŻARŁOCZNY KRÓLICZEK”

Przed Wami szablon króliczka do zabawy „Nakarm zwierzątko” plus szablon z marchewkami do karmienia. Szablon królika należy wyciąć, nie zapominając o środku buzi, a następnie przykleić, np. do pudełka po chusteczkach higienicznych. Marchewki należy wyciąć i opisać na odwrocie. Umieszczamy tam ćwiczenia buzi i języka znane już z poprzednich zabaw – kląskanie, buziaki, liczenie ząbków itp. Zabawa polega na wrzucaniu do buzi zwierzątka marchewek i wykonywaniu danego ćwiczenia logopedycznego. Jest to zabawa uniwersalna, dlatego oprócz ćwiczeń buzi i języka na marchewkach mogą znaleźć się sylaby lub wyrazy, których wymowę chcemy ćwiczyć. Pomysł na zabawę autorstwa Anny Wójcik z bloga Raaany Julek. Materiały pobrano z www.pintoteka.pl.

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – DMUCHANIE NA PAPIEROWEGO MOTYLKA

Do zabawy potrzebne będą: papierowy motylek i sznurek/ nitka. Z papieru wycinamy motylka, a następnie zawieszamy go na nitce. Motylka trzymamy za nitkę na wysokości twarzy. Raz dmuchamy lekko – motylek tańczy, a raz mocno – motylek leci wysoko do nieba.

 

„WESOŁE KONFETTI”

Do zabawy potrzebujemy: woreczek foliowy, konfetti/ skrawki papieru/ małe kuleczki styropianowe, słomkę. Do woreczka foliowego wsypujemy konfetti i wkładamy jeden koniec słomki. Następnie ręką chwytamy słomkę i woreczek tak, żeby konfetti nie uciekło i dmuchamy.

 

„CO TU NIE PASUJE?” – ĆWICZENIA NA SPOSTRZEGAWCZOŚĆ

 

Przed Wami 6 ilustracji, na których przedstawiono sytuacje absurdalne. Dziecko ma za zadanie przyjrzeć się obrazkom i opisać, które z elementów nie powinny znaleźć się na ilustracji i dlaczego.

 

 


ŻABIE MEMORY

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne połączone z ćwiczeniami pamięci. Wystarczy wydrukować karty podwójnie. Następnie rozkładamy je na dywanie lub stoliku rysunkiem w dół. Każdy gracz kolejno odsłania po dwie karty. Jeśli karty są różne – zapamiętujemy je i zasłaniamy z powrotem. Jeśli karty są takie same – zabieramy parę i wykonujemy ćwiczenie. Grę kończymy, gdy wszystkie pary zostaną odnalezione. Wygrywa ta osoba, która zbierze najwięcej par. Materiały pobrano z www.printoteka.pl.

 

 

1. kląskamy 2. balony 3. przepychamy powietrze z policzka do policzka 4. uśmiech od ucha do ucha

 

5. straż pożarna E-O 6. buziaki 7. liczenie ząbków 8. malowanie sufitu w buzi 9. oblizywanie zębów

 

 

„PRZYLECIAŁA MUCHA I ZROBIŁA BZZ”

https://www.youtube.com/watch?v=DfMVUrgoHek

Kolejna propozycja zabawy rozwijającej mowę dziecka. Połączenie mowy rytmizowanej, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i gestu. W trakcie zabawy możemy zmieniać tempo – raz mówimy wooolno jak żółw, a raz szybko jak gepard.

 

Tydzień 3

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – WYMYŚL SŁOWO

            Propozycja zaczerpnięta ze strony www.rysopisy.eduzabawy.com . Wycinamy kartoniki z literami, a następnie rozkładamy je na dywanie napisane do dołu. Dziecko losuje kartonik, następnie odczytuje literę (lub robi to rodzic) i wymyśla słowo, które zaczyna się na daną literę. Dzieci starsze literują lub sylabizują wymyślone przez siebie słowo. Następnie wykonujemy wspólnie ćwiczenie przypisane do danej litery (np. wysyłamy buziaki). Później zamiana ról – losuje rodzic. Bawimy się do momentu aż z dywanu znikną wszystkie kartoniki.


LOGOPEDYCZNA GRA W ŁAPKI

         Na kartce A4 odrysowujemy obie ręce dziecka. Następnie na każdym z palców wypisujemy jedno ćwiczenie logopedyczne. Gdy wszystko jest już gotowe, wykonujemy kolejno ćwiczenia, a dziecko po wykonaniu danego zadania, dorysowuje na paluszku wesołą minkę. Przykładowe ćwiczenia logopedyczne, które możemy wypisać :

ü Kląskanie,

ü Wysyłanie buziaków,

ü Baloniki ( nabieranie powietrza w oba policzki) ,

ü Oblizywanie górnych zębów językiem,

ü Oblizywanie dolnych zębów językiem,

ü Liczenie ząbków ( dotykanie czubkiem języka każdego zęba po kolei na górze i na dole),

ü Malarz ( przesuwanie językiem w przód i w tył po podniebieniu),

ü Mlaskanie,

ü Parskanie,

ü Naśladowanie sygnału straży pożarnej – e-o.

 

ŻABIA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – GRA ONLINE

https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/

Przed Wami propozycja ćwiczeń narządów artykulacyjnych tym razem w wersji online. Aby rozpocząć grę naciskamy „Start”. Kręcimy ruletką, naciskając „Spin it”. Następnie wykonujemy ćwiczenie, które wylosowaliśmy (np. kląskaj jak konik). Po zrobieniu danego ćwiczenia możemy je wyeliminować puli gier, wciskając „Eliminate” lub zostawić, klikając „Resume”. 

                                                         Udanej zabawy !!! J

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „KOŁYSANIE MISIA

Dziecko kładzie się na plecach na dywanie. Na brzuch dziecka kładziemy ulubiona maskotkę. Następnie dziecko zamyka oczy, nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami. W czasie wdechu miś unosi się w górę, a w trakcie wydechu – opada w dół. W ten sposób kołyszemy misia.

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – MOST

Do zabawy potrzebne będą: klocki oraz piłeczka pin – pongowa / pompony/ kulka papieru. Z klocków budujemy most. Zabawa polega na dmuchani na piłeczkę ping – pongową, kolorowe pompony lub kulkę papieru tak, aby „przeszły” pod mostem.

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – WYŚCIG CHRUPEK KUKURYDZIANCYH

Do zabawy potrzebne będą małe chrupki kukurydziane oraz słomka. Na brzegu stołu kładziemy chrupki kukurydziane ( dla każdego uczestnika zabawy po jednym). Na komendę „Start” dmuchamy przez słomkę na nasz chrupek tak, żeby jak najszybciej „przeprowadzić” go na drugą stronę stołu. Zwycięża ten, kto zrobi to jako pierwszy.

 

ZABAWY Z KLOCKAMI

Klocki to najbardziej kreatywna zabawka świata. Uczą odtwarzania, planowania oraz kreatywnego i twórczego myślenia , a także dają nieograniczone możliwości zabawy. Dziś propozycja zabawy wprowadzająca pojęcie sekwencji i powtarzalności wzoru.

ü Propozycja 1 – układamy szereg z trzech różnych kolorów klocków, trzymając się powtarzalnej sekwencji kolorystycznej. Dziecko stara się odtworzyć wzór.

ü Propozycja 2 -  Układamy szereg z trzech różnych kolorów klocków, trzymając się powtarzanej sekwencji kolorystycznej. Dziecko stara się kontynuować go w tej samej sekwencji.

ü Propozycja 3 – dziecko samodzielnie tworzy sekwencje kolorystyczne z klocków, a z kolei my próbujemy odtworzyć. 

 

„O KTÓRYM ZWIERZĄTKU MÓWIĘ?ZAGADKI LOGOPEDYCZNE

Prosta zabawa, polegająca na wzajemnym zadawaniu sobie zagadek o zwierzętach.

Przykładowe zagadki :

ü On jest dziki, on jest zły. On ma bardzo ostre kły. Kto go w lesie spotyka, ten na drzewo prędko zmyka. (DZIK : chrum, chrum )

ü Ptak ten wesoły swym dziobem w drzewo puka, bo on jest lekarzem i robaczków szuka. ( DZIĘCIOŁ: stuk stuk )

ü Ten gość mieszka w budzie, lubią bawić się z nim ludzie. (PIES : hau, hau )

ü Jest takie jedno zwierzę z bajek, co chce zjeść wnuczkę, a babcię udaje. (WILK : auuu)

 

Ćwiczenia logopedyczne:

https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/

 

 

Tydzień 2

Drodzy Rodzice, przed Wami propozycje profilaktycznych zabaw logopedycznych . Ważne jest to, aby ćwiczenia były krótkie, intensywne, ale wykonywane systematycznie, każdego dnia. Pamiętajcie, że można „przemycać” gimnastykę buzi i języka nie tylko wykonując zadania przy stoliku, ale też wykorzystując każdą możliwą sytuację. Niech dziecko cmoka, parska, dmucha i głośno się przy tym śmieje, a Ty, Rodzicu, baw się razem z nim.

 

„ŚMIESZNE MINY” – GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA PRZED LUTREM

Do zabawy potrzebne będzie nam lustro i spora dawka poczucia humoru. Siadamy wygodnie tak, aby każdy dobrze widział swoje odbicie w lustrze i po prostu dobrze się bawimy. Oto propozycje śmiesznych min, jakie możemy wykonywać przed lustrem:

baloniki – nabieramy powietrze do obu policzków, chwilę przytrzymujemy, a następnie powoli wypuszczamy,

chomik – nabieramy powietrze do jednego policzka (trzymamy tam zapasy, jak chomik) i przepychamy powietrze z policzka do policzka,

myszka w worku – uwaga, bo w naszej buzi schowała się myszka! Biega wszędzie, szukając wyjścia. Nie daj myszce uciec! Językiem wypychamy policzki na zmianę przy zamkniętych ustach,

malarz – czas na remont! Nasza buzia to mieszkanie, które będziemy malować, a język to pędzel. Malujemy najpierw sufit, przesuwając językiem przód-tył po podniebieniu, przy otwartychustach, następnie malujemy prawą ścianę, przesuwając językiem góra-dół po prawym policzku, a na koniec malujemy lewą ścianę, przesuwając językiem góra-dół po lewym policzku,

konik – kląskamy językiem, naśladując tętent kopyt konia,

buziaki – wysyłamy mnóstwo całusów,

rybka – rozchylamy lekko zaokrąglone usta,

liczymy ząbki – czubkiem języka dotykamy każdego ząbka po kolei (najpierw na górze, później na dole) przy otwartych ustach,

małpka – wypychamy językiem górą i dolną wargę na zmianę przy zamkniętych ustach.

 

„SMACZNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA”

Oto propozycje zabaw logopedycznych z wykorzystaniem tego, co znajdziemy…  w kuchni:

Podobny obrazprzytrzymywanie słonego paluszka między górną wargą a nosem,

Podobny obrazjedzenie paluszków bez pomocy rąk, 

Podobny obraztrzymanie wargami lekkich produktów na łyżeczce (np. rodzynek, chrupek kukurydziany),

Podobny obrazpicie gęstego soku lub jogurtu przez słomkę,

Podobny obrazzlizywanie językiem rozsmarowanego dżemu z talerzyka,

Podobny obrazoblizywanie warg posmarowanych dżemem/nutellą,

Podobny obrazprzytrzymywanie rodzynka/żelka/chrupka kukurydzianego językiem na podniebieniu (przy otwartych ustach),

Podobny obrazodklejanie językiem z podniebienia opłatka/chrupka kukurydzianego (przy otwartych ustach),

Podobny obrazzlizywanie językiem z podniebienia dżemu/nutelli (przy otwartych ustach).

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – DMUCHANIE NA PASKI PAPIERU

Do zabawy potrzebne będą kolorowe kartki i nożyczki. Wycinamy długie, kolorowe paski z papieru. Następnie trzymamy paski przed sobą na wysokości twarzy. Dmuchamy na nie tak, jak wieje wiatr na dworze – raz długo i lekko, a za chwilę – krótko i mocno.

„GOTUJEMY WODĘ”

Potrzebne będą: szklanka do połowy wypełniona wodą oraz słomka. Do szklanki wkładamy słomkę i wdmuchujemy powietrze. W ten sposób woda zaczyna bulgotać, jak w trakcie gotowania. Jeśli dmuchamy delikatnie – woda gotuje się powoli, a jeśli dmuchamy mocno – woda „wrze”.

 

 

ZABAWA „MOJE OCZY WIDZĄ…”

Prosta zabawa, polegająca na wzajemnym zadawaniu sobie zagadek. Jedna osoba wybiera jakiś przedmiot, znajdujący się w zasięgu naszego wzroku, ale nie zdradza, co to jest. Zadaje zagadkę, np. „Moje oczy widzą… coś pomarańczowego, pluszowego, do przytulania”. Duga osoba odpowiada: „Miś!”. Później następuje

 

ZABAWA SŁUCHOWA „NIESPODZIANKA”

Do pojemników (np. pudełka po zapałkach, jajka-niespodzianki) wsypujemy różne produkty spożywcze – sól, kasza, ryż, groch, fasola, ziele angielskie, makaron. Najpierw prezentujemy, jaki odgłos wydaje każdy z tych produktów, a następnie próbujemy odgadnąć, co to za dźwięk.

 

ZABAWA „PIOSENKARZ”

Zabawa polega na śpiewaniu podanych sylab na różne znane melodie (np. „Wlazł kotek na płotek”, „Panie Janie”).

LA LALA            LO LOLO            LU LULU            LE LELE            LO LOLO

Propozycja ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej

Bańki mydlane
Pewnie nie raz kupowaliście drodzy rodzice plastikowy pojemniczek do robienia mydlanych baniek? Jeżeli tak, to wspaniale!
Zadanie dla dziecka: puszczanie baniek. Ta prosta zabawa doskonale ćwiczy prawidłowy oddech, wydłuża fazę wydechu, a przy tym dostarcza dziecku wiele radości.

 

 

 

 

Tydzień 1

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:

 

1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.


Przykłady:
·„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy,  zwierzęta. Przykładowa strona z odgłosami:  https://odgłosy.pl/

·Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

 ·Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie:  Mama czyta książkę. (3))

·Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.

·Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.

·Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
·„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują  wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a –  l – o – n (balon) itp.
·„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

 

Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html

 

2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy.

Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/

 

3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

 

Ćwiczenia warg:

·Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).

·Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.

·Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

·Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

 

Ćwiczenia języka:

·„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

·Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.

·Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

·Kląskanie językiem.

·Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.

·Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.

·Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

 

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

·Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.

·Płukanie gardła ciepłą wodą.

·„Chrapanie” na wdechu i wydechu.

·Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

 

Ćwiczenia policzków:

·Nadymanie policzków –„ gruby miś”.

·Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.

·Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.

·Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania

https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )

 

Propozycja ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o wiersz "Marcowe niebo" Patrycji Siewiery-Kozłowskiej. Proszę zwrócić uwagę na oddychanie prawidłowym torem oddechowym: wdech przez nos, wydech przez usta.

                                                                     

Marcowe niebo

Słonko marcowe wysoko świeci,             (usta szeroko otwarte)

ciepłym promyczkiem dotyka dzieci.    (język głaszcze górną wargę)

Lecz nagle wietrzyk - łobuziak miły,     (wdech przez nos, wydech przez usta)

sprawił, że chmurki słonko zakryły!     (wargi złączone, szeroko rozciągnięte)

 

Ćwiczenia artykulacyjne

 

kobra – pozycja wertykalno-horyzontalna

 

 

 

kląskanie

szorowanie zębów po wewnętrznej stronie

 

wysoka pionizacja, jak do głoski [l]

 

język na górne zęby,

 

 

szorowanie zębów po zewnętrznej stronie,

 

liczenie górnych zębów

 

szeroki uśmiech

 

usta w dzióbek

 

 

„koci grzbiet” – język opiera się o dolne zęby

 

dolne zęby nagryzają górną wargę

 

górne zęby nagryzają dolną wargę

 

 

język w szufelkę/łopatkę

napompowanie policzków, następnie powolne wypuszczanie powietrza (ze spłaszczaniem policzków)

wypychanie językiem policzka

wypychanie językiem policzka

[m]

parskanie