„Przedszkole Patriotów”

W ramach projektu organizowanego przez Śląski Kurator Oświaty chcemy przybliżyć informacje na temat ważnego miejsca historycznego  w naszym regionie , oraz osobom zasłużonym w działalności patriotycznej.

 

 

U styku ulic: Brynicznej i Słonecznej  - w dzisiejszej dzielnicy Sosnowca-Milowice, będącej jego częścią administracyjną od 1915 roku - na niewysokim wzniesieniu stoi murowana, otynkowana, przekryta dwupołaciowym małym daszkiem, pokrytym współczesną dachówką ceramiczną typu holenderka, kapliczka typu słupkowego osadzona na schodkowym postumencie.

We wnęce znajduje się współczesna figura św. Jana Nepomucena, bo oryginalną, według dostępnych informacji, zniszczono. Św. Jana Nepomucena nie postawiono w tym miejscu przypadkowo, gdyż niedaleko płynie sobie rzeka Brynica, będąca po kongresie wiedeńskim (1815 r ) częścią naturalnej granicy między państwami: rosyjskim i pruskim, a dziś teoretycznie jest granicą regionalną między wschodnimi rubieżami Górnego Śląska i małopolskiego Zagłębia Dąbrowskiego.

Według przekazów ludowych, a może również zapisanych gdzieś w księgach parafialnych, w którymś z sosnowieckich kościołów wzdłuż brzegów Brynicy zaistniały tragiczne okoliczności. Podczas Powstania Listopadowego, w jego końcowej fazie (1831 r.), kiedy to z Królestwa Polskiego wycofywali się żołnierze (a więc mogli być w mundurach Królestwa Polskiego, czyli ówczesnej regularnej polskiej armii ) z rozbitych oddziałów w kierunku pruskiej granicy, jakiś mały oddziałek konny próbował się przedrzeć na teren wschodniego Górnego Śląska, w rejonie Milowic, z zamiarem przeprawy przez rzekę Brynicę. Gdy już zobaczyli rzekę i górnośląski brzeg, wtedy zaatakowali ich Rosjanie.

Nie wiadomo do dziś czy komuś z nich udało się pokonać rzekę i przedostać na teren Dąbrówki Małej (dziś dzielnica Katowic widoczna m. in. z DK 86 ). Na pamiątkę tamtych wydarzeń, na usypanym kurhanie postawiono kapliczkę, która stoi do chwili obecnej. Niedawno ją odnowiono, a otoczenie trochę jakby uporządkowano.

Na tablicy umieszczonej pod wnęką z figurą świętego, wyryto napis o treści: 

 

“TU SPOCZYWA 6 POWSTAŃCÓW LISTOPADOWYCH Z 1831 ROKU ORAZ NIEZNANI POWSTAŃCY STYCZNIOWI Z 1863 ROKU POLEGLI W WALCE O WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ OJCZYZNY. CZEŚĆ ICH PAMIĘCI” Przekaz opowiadający o wydarzeniach z 1831 roku nie wspomina o wydarzeniach z kolejnego zrywu niepodległościowego, w 1863 roku, ale utwierdza się, że pochowani są we wspólnej mogile pod kapliczką św. Jana Nepomucena Powstańcy z lat: 1831 i 1863.

Jaka jest prawdziwa historia opisywanych wydarzeń oraz związanej z nimi kapliczką, być może pozostanie to nieodgadnięte, jednak najważniejsza jest pamięć o Narodowych Bohaterach i szacunek dla Nich...

 


 

„Przedszkole Patriotów”

Formy działania

 

1.    Sprawowanie systematycznej opieki nad Kapliczką św. Jana Nepomucena z ok. I lub II połowy XIX wieku, w Milowicach stanowiącej materialne świadectwo ważnych wydarzeń z historii Polski

 

2.    Przeprowadzenie z dziećmi pogadanki na temat Patriotyzmu.

Przedszkolaki zapoznały się z definicją patriotyzmu według Świętego Jana Pawła II zawartą w książce „Pamięć i tożsamość”. Dla małego dziecka pojęcie „patriotyzm „ jest zbyt abstrakcyjne , dlatego podczas zajęć dydaktycznych zostały przybliżone dzieciom idee patriotyzmu by w przyszłości mogły pojmować słowo : Polak , Patriota, Polska, Moja Ojczyzna .

 

 

3.    Przygotowanie prac pt. „ Przedszkole Patriotów”. W tym zadaniu dzieci wykazały się szczególną pomysłowością i kreatywnością. Prace zawierały elementy patriotyzmu ze szczególnym uwzględnieniem symboli narodowych. Prace  zostały  wyeksponowane i zdobią hol przedszkolny.

 

 

 

 

4.    Zorganizowanie przedszkolnego konkursu recytatorskiego o tematyce patriotycznej . Głównym celem konkursu była popularyzacja wśród dzieci literatury patriotycznej , upamiętnienie i pielęgnowanie postaw patriotycznych , wdrażanie do obcowania ze światem poezji i prozy

 

Kto Ty jesteś

 

- Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swymi.
- W jakim kraju?
- W polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.
- Coś ty dla niej?
- Wdzięczne dziecię.
- Coś jej winien?
- Oddać życie.

 

5.     Zorganizowanie przedszkolnego konkursu pieśni patriotycznych

Dzieci słuchały różnych pieśni patriotycznych następnie została wybrana grupa uczestników , którzy mieli zaprezentować swoje wokalne umiejętności w jednym utworze np. „ Mazurek Dąbrowskiego”

 

MAZUREK DĄBROWSKIEGO (POLSKI HYMN NARODOWY)

 

 Jeszcze Polska nie zginęła, Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła, Szablą odbierzemy.

 

Marsz, marsz Dąbrowski, Z ziemi włoskiej do Polski,

 Za twoim przewodem Złączym się z narodem.

 

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

 Będziem Polakami, Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

 

 Marsz, marsz Dąbrowski...

 

6.     Przygotowanie wspólnie z dziećmi  Kodeksu Postaw Patriotycznych

 

 

KODEKS POSTAW PATRIOTYCZNYCH

 

 

1.Jestem Polakiem i mówię po polsku

2.Wiem , że mój kraj to Polska

3.Znam i szanuje symbole narodowe

4.Znam mój hymn narodowy , przyjmuję prawidłową postawę podczas jego słuchania i śpiewania

5.Znam zabytki i ważne miejsca w mojej miejscowości

6.Świętuje ważne rocznice historyczne , święta narodowe

7.Pamiętam o poległych żołnierzach

8.Jestem opiekunem ojczystej przyrody

9.Poznaję historię mojego kraju

10.Szanuję zabytki i miejsca pamięci narodowej

 

7.W ramach projektu „ Przedszkole Patriotów” została umieszczona gazetka zawierająca szczegółowe informacje i działania wykonywane przez wszystkich przedszkolaków.