ROLA PRZEDSZKOLA W PRZYGOTOWANIU DZIECKA DO SZKOŁY Pomyślny start szkolny dziecka i jego dalsze losy szkolne, zdaniem wielu wybitnych psychologów i pedagogów, zależą od poziomu rozwoju fizycznego, umysłowego i emocjonalno – społecznego. Za dojrzałe do podjęcia nauki szkolnej uważa się takie dziecko, które osiągnęło poziom rozwoju umożliwiający mu przystosowanie się do wymagań szkoły i kontynuowanie z powodzeniem nauki w klasie I. Na czym więc polega gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole?
Współczesnemu rozumieniu pojęcia dojrzałości szkolnej, jako określonego poziomu ogólnego, harmonijnego rozwoju dziecka – służy realizacja wszystkich dziedzin wychowania. Inaczej mówiąc, dojrzałość szkolna jest wynikiem prawidłowego kierowania rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym. Zadaniem przedszkola jest nie tylko przygotowanie dziecka do pełnienia roli ucznia, lecz także do innych ról, które przyjdzie mu pełnić w przyszłości. Przedszkole, oddziałując na ukształtowanie społeczno – moralnej sylwetki wychowanka, rozwija określone cechy osobowości dziecka. Poczynając od grupy dzieci 3 – letnich nauczyciel dąży do wyrabiania samodzielności w toku różnych prac samoobsługowych i użytecznych, a w starszych grupach, podczas pełnienia dyżurów. Ważne jest również, by sześciolatek potrafił samodzielnie rozwiązywać problemy nie tylko w dobrze sobie znanych, codziennych sytuacjach przedszkolnych, w których sposób postępowania jest niejako oczywisty. Nauczyciel zlecając jakieś zadanie formułuje je czasem w ten sposób, by dzieci musiały same dobrać skuteczny sposób postępowania czy zaplanować kolejność poszczególnych czynności. Obok samodzielności, niezmiernie istotny wpływ na możliwość przystosowania się do warunków szkolnych wywiera rozwinięte u dziecka poczucie obowiązku. I w tej dziedzinie przedszkole dysponuje szeregiem środków oddziaływania wychowawczego. Kształtowaniu się obowiązkowości sprzyja sumienne wykonywanie dyżurów i innych prac podejmowanych przez dzieci z inicjatywy własnej bądź nauczyciela. U dzieci sześcioletnich bardzo ważną sprawą staje się sumienność przy wykonywaniu zadań podczas zajęć prowadzonych przez nauczycielkę z całą grupą oraz doprowadzanie rozpoczętej pracy do końca. Zarówno samodzielność przyszłego ucznia, jak i jego poczucie obowiązku to zaledwie pewne elementy składające się na znacznie bogatszą całość, jaką jest gotowość do podjęcia nauki w szkole. Odgrywają one jednak istotną rolę zwłaszcza w początkowym okresie pobytu dziecka w szkole. Jednym z podstawowych zadań przedszkola jest wyrównanie startu szkolnego poprzez prowadzenie indywidualnych zajęć z dziećmi mającymi trudności w różnych sferach rozwoju, zachęcając je do podejmowania trudnych dla niego działań i rozwijając wiarę i siłę we własne możliwości. W procesie przygotowania dzieci do życia szkolnego istotną rolę odgrywa współpraca z rodzicami. Dla dziecka, w okresie przejścia ze środowiska przedszkolnego, szczególnie ważna jest sprzyjająca, przepojona zrozumieniem atmosfera domu rodzinnego. W zmieniającym się świecie dom pozostaje elementem trwałym, mogącym stanowić oparcie. Pełnienie roli ucznia staje się łatwiejsze, gdy rodzice gotowi są w razie potrzeby pośpieszyć z przyjacielską pomocą. Opracowała: Iwona Ostrowska
Literatura:
|