STATUT
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 11 W SOSNOWCU
UL. K. K.
BACZYŃSKIEGO 16
Podstawa prawna:
Spis treści:
Rozdział I Postanowienia ogólne
Rozdział II Cele i zadania przedszkola
Rozdział III Organy przedszkola, ich kompetencje
Rozdział IV Organizacja przedszkola
Rozdział V Pracownicy przedszkola, ich zadania
Rozdział VI Wychowankowie przedszkola
Rozdział VII Postanowienia końcowe
Rozdział
I
POSTANOWIENIA
OGÓLNE
§ 1
1. Przedszkole
nosi nazwę: Przedszkole Miejskie Nr 11.
2. Siedzibą
przedszkola jest budynek położony przy ul. K. K. Baczyńskiego 16 w Sosnowcu
3. Adres internetowy: www.jedenastka.sosnowiec.pl
e-mail: p11@sosnowiec.edu.pl
4. Ustalona nazwa używana przez przedszkole na
pieczęci podłużnej brzmi:
Przedszkole Miejskie nr 11
w
Sosnowcu
ul. K. K. Baczyńskiego 16
REGON 271509140 NIP 6443322639
5.
Przedszkole Miejskie Nr 11 w Sosnowcu jest
przedszkolem sześciooddziałowym.
6.
Przedszkole może
posiadać imię, które nadaje organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej i
Rady Rodziców.
7. Organem
prowadzącym przedszkole jest Gmina Sosnowiec.
8. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Śląski
Kurator Oświaty.
Rozdział II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
1. Przedszkole
zapewnia bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co
najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Wspomaga
rozwój i wczesną edukację dzieci od 3 roku życia (w roku kalendarzowym, w
którym dziecko kończy 3 lata) do rozpoczęcia nauki w szkole.
3. Przedszkole
oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu
zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego
potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – stosownie
także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju
psychofizycznego.
4. Przedszkole
realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty oraz wydanych
na jej podstawie aktów wykonawczych.
§ 3
Celem przedszkola jest:
1.
Wspomaganie
dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych
im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
2.
Budowanie systemu
wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym ,co jest dobre, a co złe.
3.
Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów
i porażek.
4.
Rozwijanie
umiejętności społecznych u dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z
dziećmi i dorosłymi.
5.
Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce
dzieci o zróżnicowanych możliwościach
fizycznych i intelektualnych.
6.
Utrzymanie
bezpiecznych i higienicznych warunków do nauki, wychowania i opieki.
7.
Troska o zdrowie
dzieci i ich sprawność fizyczną.
8.
Rozwijanie
ogólnej sprawności ruchowej poprzez zachęcanie dzieci do uczestnictwa w
zabawach i grach sportowych.
9.
Budowanie
dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności
prezentowania przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych.
10. Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i
rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne
oraz sztuki plastyczne.
11. Kształtowanie u dzieci przynależności społecznej (do
rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
12. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych
poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych
wiadomości i umiejętności, które
są ważne w edukacji szkolnej.
13. Stwarzanie dzieciom warunków do rozwoju poczucia
własnej wartości, szanowanie ich godności osobistej oraz akceptacji takimi,
jakimi są.
§ 4
Do zadań przedszkola należy:
1.
Stworzenie optymalnych warunków do zdobywania przez
dzieci wiadomości i
umiejętności w atmosferze akceptacji, tolerancji i bezpieczeństwa z
uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
2.
Kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec
własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie aktywności poznawczej poprzez
różnorodne formy działania, przeżywania własnych doświadczeń i stosowanie
nowatorskich metod pracy.
3.
Zapewnienie warunków
do prawidłowego rozwoju fizycznego, promowanie zachowań prozdrowotnych.
4.
Prowadzenie działalności diagnostycznej
dotyczącej rozwoju wychowanka, dostrzeganie jego indywidualnych potrzeb.
5.
Organizowanie opieki dla dzieci
niepełnosprawnych, poruszających się samodzielnie i posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej.
6.
Współpraca z poradnią psychologiczno –
pedagogiczną w celu udzielania pomocy specjalistycznej.
7.
Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka,
przyjmowanie wspólnych ustaleń dotyczących kierunku podejmowanych działań.
8.
Kształtowanie czynności intelektualnych,
odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do
osiągnięcia gotowości szkolnej.
9.
Umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia
tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
§ 5
1. W
przedszkolu organizuje się w ramach planów zajęć przedszkolnych naukę religii na
życzenie rodziców (prawnych opiekunów).
2. Praca
wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na postawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, wybranych programów z listy MEN
oraz programów własnych nauczycieli.
3. Do realizacji wyżej wymienionych zadań służą
następujące formy działalności opiekuńczo - wychowawczej:
a)
zabawa
b)
zajęcia programowe
zorganizowane przez nauczyciela z całą grupą lub prowadzone w mniejszych
zespołach,
c)
czynności
samoobsługowe,
d) spacery i wycieczki,
e)
uroczystości
przedszkolne,
f)
prace użyteczne,
g)
kontakty
okolicznościowe nauczyciela z dziećmi nawiązywane w różnych okolicznościach.
4. Przedszkole
prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje
się przebieg pracy opiekuńczej i wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi w
danym roku szkolnym.
5. W
dzienniku zajęć odnotowuje się obecność dzieci na poszczególnych godzinach
zajęć w danym dniu oraz tematy tych zajęć.
6. W
przedszkolu prowadzona jest księga ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi
rocznego przygotowania przedszkolnego.
7. Do
księgi ewidencji wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce
urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania dziecka, a także imiona i
nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania.
§ 6
1. Pomoc dzieciom udzielana
jest zgodnie z procedurą organizowania pomocy psychologiczno
– pedagogicznej w
Przedszkolu Miejskim nr 11 w Sosnowcu.
2. Pomoc psychologiczno
– pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na:
a)
rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych dziecka oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych w tym ich
zainteresowania i uzdolnienia.
b)
wspieraniu
rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i
dydaktycznych
c)
rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców
3. Pomoc
psychologiczno pedagogiczna udzielana jest w szczególności dzieciom:
a)
niepełnosprawnym
b)
niedostosowanym społecznie
c)
zagrożonym niedostosowaniem społecznym
d)
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
e)
z zaburzeniami komunikacji językowej
f)
z chorobami przewlekłymi
g)
z niepowodzeniami edukacyjnymi
h)
z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
i)
z niepowodzeń edukacyjnych
j)
z zaniedbaniami środowiskowymi wynikającymi z trudnych
warunków bytowych rodziny
k)
z trudnościami
adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska
4. Pomoc
psychologiczno pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
a)
dziecka
b)
rodziców dziecka
c)
nauczyciela lub specjalisty
d)
poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym
specjalistycznej
e)
dyrektora przedszkola
f)
kuratora sądowego
g)
pracownika socjalnego
h)
asystenta rodziny
i)
pielęgniarki środowiska nauczana i wychowania lub higienistkę
5. Pomoc psychologiczno –
pedagogiczna udzielana jest dzieciom w formie: zajęć specjalistycznych:
korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz
innych o charakterze terapeutycznym, a także w formie porad i konsultacji oraz zajęć rozwijających
uzdolnienia
6. Pomoc psychologiczno
pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy:
a)
z rodzicami dzieci
b)
z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi
c)
z placówkami doskonalenia zawodowego
d)
z innymi przedszkolami, szkołami i placówkami
e)
z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz
rodziny i dzieci
7.
Nauczyciele
przedszkola prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną zakończoną analizą
i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
8.
Korzystanie z
pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne.
9.
W przypadku dziecka
posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje się
zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem.
10. Zespół opracowuje
program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka
oraz uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno
– pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
11.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczną
organizuje dyrektor przedszkola.
§ 7
Bezpieczeństwo dzieci
1. Przedszkole zapewnia dzieciom
bezpieczeństwo i opiekę:
a)
grupa powierzona jest
opiece nauczyciela, który dba o jej bezpieczeństwo,
b)
w grupach najmłodszych
zatrudnione są pomoce nauczyciela,
c)
w trakcie zajęć poza budynkiem przedszkola
opiekę nad dziećmi sprawują co najmniej 2 osoby
(nauczyciel, pomoc nauczyciela, woźna),
d) w trakcie schodzenia i rozchodzenia się dzieci organizuje
się dyżury personelu w szatni,
e)
dziecko powinno być
przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców, opiekunów lub
upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
2. W
czasie pobytu dziecka w przedszkolu odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo
ponoszą dyrektor, nauczyciel oraz pracownicy obsługi.
3. Do
przedszkola mogą uczęszczać tylko dzieci zdrowe, dziecko chore naraża nie tylko
swoje zdrowie, ale innych zdrowych dzieci.
4. Uprawnienia
i obowiązki rodziców oraz nauczycieli w sytuacji, gdy do przedszkola
przyprowadzane jest dziecko chore zakaźnie lub z widocznymi objawami choroby:
a)
Chore dziecko nie powinno mieć kontaktu z innymi
dziećmi w przedszkolu, ponieważ naraża je na infekcje.
b)
Rodzice/opiekunowie prawni/osoby upoważnione
zobowiązane są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe i czyste.
c)
Do przedszkola nie przyjmuje się dziecka
zakaźnie chorego lub z widocznymi objawami choroby (np.
zakatarzone, przeziębione, kaszlące) – nie mogą one przebywać w grupie z
dziećmi zdrowymi.
d)
W przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola
nauczyciel niezwłocznie powiadamia o tym rodziców, których obowiązkiem jest
odebranie dziecka z przedszkola w celu zapewnienia mu opieki medycznej.
e)
Zobowiązuje się rodziców o zgłaszanie
nauczycielom grup wszystkich przypadków zachorowań dzieci na choroby zakaźne.
f)
Obowiązkiem nauczyciela jest natychmiastowe
telefoniczne wezwanie rodziców (opiekunów), jeśli zaobserwuje u dziecka
widoczne symptomy choroby, np.:
·
podwyższoną
temperaturę,
·
zmiany na skórze
(wysypka, zmiany ropne, znaczne zaczerwienienia),
·
ropne zapalenie
spojówek (białko oka jest zaczerwienione, a w oku zbiera się substancja ropna,
która wycieka lub zasycha w oku),
·
wyraźne zmiany w
zachowaniu dziecka – symptomy zmęczenia, poirytowania, płacz częstszy niż
zwykle,
·
problemy z oddychaniem,
spowodowane katarem, bólem gardła, kaszlem;
·
biegunkę, wymioty,
·
symptomy choroby
zakaźnej.
g)
Rodzice mają obowiązek odebrać dziecko z
przedszkola w najkrótszym czasie po otrzymaniu informacji o stanie zdrowia
dziecka.
h)
Obowiązkiem rodziców jest dostarczenie zaświadczenia
lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do przedszkola po
przebytej chorobie.
i)
Obowiązkiem rodzica jest zgłaszanie wszelkich
poważnych dolegliwości dziecka i udzielanie wyczerpujących informacji na ten
temat.
j)
Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej
chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia
lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.
k)
Nauczyciel zobowiązany jest:
·
odmówić przyjęcia
dziecka chorego do przedszkola, powołując się na konkretne procedury
obowiązujące w przedszkolu,
·
żądać od rodziców
zaświadczeń po przebytej chorobie dziecka,
·
natychmiast wezwać rodziców, w sytuacji gdy zaobserwuje u dziecka symptomy choroby,
zalecając odbycie konsultacji lekarskiej,
·
zapewnić bezwzględnie
bezpieczeństwo innym zdrowym dzieciom,
·
prowadzić działania
prozdrowotne.
5.
Upoważniony przez dyrektora przedszkola
pracownik obsługi powinien zwrócić się do osób postronnych wchodzących na teren
przedszkola o podanie celu pobytu, w razie potrzeby zawiadomić o tym fakcie
dyrektora lub skierować tę osobę do dyrektora.
6.
Nauczyciel lub inny pracownik przedszkola
powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich
dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie
dla zdrowia lub życia dzieci.
7.
Zasady sprawowania opieki w czasie pobytu
dziecka w przedszkolu:
a)
każdy nauczyciel
kontroluje miejsca, w których prowadzi zajęcia,
b)
dostrzeżone zagrożenia
usuwa sam lub niezwłocznie zgłasza dyrektorowi przedszkola,
8. Podczas realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczo –
dydaktycznych nauczyciel zapewnia pełne bezpieczeństwo swoim wychowankom.
9. Zasady sprawowania opieki na placu zabaw oraz
w ogrodzie przedszkolnym:
a) teren przedszkola jest prawidłowo ogrodzony,
b) wyznaczony pracownik przedszkola systematycznie kontroluje
sprawność urządzeń rekreacyjnych, a nauczyciel zapewnia bezpieczne korzystanie
z tych urządzeń,
c) podczas pobytu w ogrodzie obowiązuje Regulamin
korzystania z placu zabaw,
d) stan techniczny oraz przydatność urządzeń i sprzętu powinny
być sprawdzone przed każdymi zajęciami.
10. Zasady
sprawowania opieki nad wychowankami podczas spacerów i wycieczek:
a) przy wyjściu z dziećmi poza teren przedszkola jeden opiekun
zapewnia opiekę grupie nie więcej niż 15 dzieci,
b) w czasie wycieczki poza granice miejscowości jeden opiekun
zapewnia opiekę grupie nie większej niż 10 osób,
c) na udział w wycieczce autokarowej dyrektor przedszkola musi
uzyskać zgodę rodziców (opiekunów) wychowanków,
d) dyrektor przedszkola lub osoba przez niego wskazana,
posiadająca uprawnienia, pełni na wycieczce funkcję kierownika wycieczki.
Opiekunami grup są nauczyciele oraz personel przedszkola,
e) podczas wycieczek obowiązkiem opiekunów grup jest
każdorazowe sprawdzenie stanu liczebnego uczestników przed wyruszeniem z
miejsca i po przybyciu do celu,
f) szczegółowe
zasady określone są w Regulaminie wycieczki obowiązującym w Przedszkolu Miejskim
nr 11 w Sosnowcu.
11. W
razie wypadku lub nagłej choroby dziecka każdy pracownik przedszkola
zobowiązany jest :
a) niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola,
b) w uzasadnionych przypadkach udzielić pierwszej pomocy i
wezwać pogotowie ratunkowe oraz zawiadomić rodziców dziecka,
12. Postępowanie
nauczycieli i pracowników przedszkola w przypadku pożaru lub akcji ewakuacyjnej:
a) natychmiast wyprowadzić dzieci w bezpieczne miejsce,
b) niezwłocznie zawiadomić dyrektora i pozostały personel a w
razie konieczności straż pożarną (998); zastosować zarządzenia instrukcji
bezpieczeństwa pożarowego,
c) w razie ogłoszenia akcji ewakuacyjnej nauczyciel
bezzwłocznie wyprowadza dzieci ustalonymi drogami ewakuacyjnymi.
13. Za
bezpieczeństwo dzieci w drodze do i z przedszkola odpowiadają rodzice (opiekunowie)
lub inne osoby pełnoletnie przez nich upoważnione:
a) osobom niepełnoletnim, nieupoważnionym oraz opiekunom w
stanie nietrzeźwym dzieci nie będą przekazywane,
b) w przypadku nie zgłoszenia się po dziecko rodziców lub osób
upoważnionych w czasie regulaminowym, dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela,
c) nauczyciel powinien skontaktować się z rodzicami dziecka,
gdy z różnych przyczyn jest to niemożliwe, zawiadamia dyrektora przedszkola i
policję,
d) po wyczerpaniu wszelkich możliwości skontaktowania się z
rodzicami, dyrektor przedszkola ma obowiązek przekazać dziecko do pogotowia
opiekuńczego po uprzednim sporządzeniu protokołu podpisanego przez świadków
zdarzenia.
Rozdział
III
ORGANY PRZEDSZKOLA, ICH KOMPETENCJE
§ 8
1. Organami
przedszkola są:
a) dyrektor przedszkola,
b) Rada
Pedagogiczna,
c) Rada
Rodziców,
2. Funkcję
dyrektora przedszkola powierza i z tej funkcji odwołuje Prezydent Miasta
Sosnowa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Funkcję
wicedyrektora powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor przedszkola –po
zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej oraz organu prowadzącego.
§ 9
Zadania i
kompetencje dyrektora przedszkola:
1.
Kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje
je na zewnątrz.
2.
Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3.
Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza
warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania
prozdrowotne.
4.
Przewodniczy Radzie Pedagogicznej, realizuje
uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji.
5.
Dysponuje środkami określonymi w planie
finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe
wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą
obsługę przedszkola.
6.
Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami
kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
7.
Stwarza warunki do działania w
placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem
statutowym jest działalność wychowawcza, rozszerzanie lub wzbogacanie form
działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.
8.
Zawiera umowy z rodzicami w zakresie
organizowania posiłków dla dziecka i rozwiązuje w przypadkach nieterminowego
uiszczania opłat wynikających z umowy i zadłużenia sięgającego 2 miesięcy.
Decyzję taką podejmuje na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej.
9.
Jest kierownikiem zakładu pracy dla
zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących
nauczycielami, w związku z czym decyduje w
sprawach:
- zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych
pracowników przedszkola,
- przyznawania
nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
- występowania
z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
10. Współpracuje
z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
11. Dyrektor
wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom
i nauczycielom w czasie zajęć
organizowanych przez placówkę.
12. Dyrektor
przedszkola ma obowiązek powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie
której dziecko mieszka, o spełnianiu przez to dziecko obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego w tym przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie.
13. Przeprowadza
ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia
jakości pracy placówki.
14. Kontroluje
przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
placówki.
15. Wspomaga
nauczycieli w realizacji ich zadań.
16. Prowadzi
działania związane z awansem zawodowym nauczycieli zgodnie z procedurą.
17. Sprawuje
kontrolę zarządczą dla zapewnienia realizacji celów i zadań przedszkola w
sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, zgodnie z odrębnymi
przepisami.
18. Jest
odpowiedzialny za organizowanie w przedszkolu pomocy psychologiczno –
pedagogicznej.
19. Odpowiada za realizację zaleceń wynikających z
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
20. Organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne, do
których zalicza się:
a)
zajęcia z języka obcego
nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych
zajęć edukacyjnych,
b)
zajęcia, dla których
nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć
został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
21. Wykonuje
inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 10
Zadania i
kompetencje wicedyrektora przedszkola:
1.
W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola
zastępuje go wicedyrektor.
2.
Wicedyrektor przedszkola wykonuje zadania
zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a dyrektorem:
- współkieruje i nadzoruje bieżącą
działalność wychowawczo – dydaktyczną przedszkola,
- przygotowuje wspólnie z komisjami powołanymi przez Radę
Pedagogiczną projekt planu rozwoju, planu pracy przedszkola, harmonogram zajęć
oraz inne plany wymagane przez władze oświatowe, składa okresowe sprawozdania,
- przygotowuje i podaje do wiadomości przydział czynności
nauczycieli na bieżący rok szkolny,
- sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny nauczycieli
oraz pozostałych pracowników,
- kontroluje i nadzoruje przebieg awansu zawodowego
nauczycieli,
- organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli,
- wykonuje prace administracyjne i biurowe związane z bieżącą
działalnością przedszkola, a w szczególności zlecone przez dyrektora,
- hospituje nauczycieli zgodnie z opracowanym szczegółowym harmonogramem
hospitacji,
- kontroluję realizację obowiązku szkolnego dzieci,
- współorganizuje przeprowadzanie rekrutacji dzieci na kolejny
rok szkolny,
- nadzoruje bezpieczeństwo wycieczek przedszkolnych i zajęć w
terenie oraz bezpieczeństwo i higienę pracy w przedszkolu,
- pełni rolę przewodniczącego komisji wypadkowej,
- w przypadku nieobecności dyrektora i wicedyrektora
przedszkola zastępuje go inny nauczyciel, wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 11
3. Rada Pedagogiczna przedszkola:
a) jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji
jego statutowych zadań dotyczących wychowania i opieki,
b) w jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w
przedszkolu,
c) przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor
przedszkola,
d) zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek
organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego przedszkole lub
1/3 członków Rady Pedagogicznej,
e) przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady
Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków
o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady,
f) dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie
rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnie wnioski wynikające ze
sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
4. Do
kompetencji stanowiących i opiniujących Rady Pedagogicznej należą:
a) zatwierdzanie programów pracy przedszkola, podejmowanie
uchwał w sprawie programów własnych nauczycieli,
b) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru
pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór
pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy placówki,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
przedszkola,
d) Rada
Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy
rozkład zajęć, projekt planu finansowego przedszkola,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału
nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
- wprowadzenie dodatkowych zajęć, materiałów edukacyjnych,
ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym.
e) Rada
Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmian.
f) Rada
Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o
odwołanie ze stanowiska dyrektora przedszkola. Organ uprawniony do odwołania
jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o
jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
g) Uchwały
Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
h) Rada
Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności zgodnie z Art. 43 ust. 2
Ustawy o Systemie Oświaty.
i) posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
j) nauczyciele
i wszystkie osoby
biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do
nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu, które mogą naruszać dobro
osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników
przedszkola.
k) dyrektor przedszkola
wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu
wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole
oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny
uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po
zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole. Rozstrzygnięcie organu
sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§ 12
1.
Rada Rodziców:
a) Rada
Rodziców stanowi reprezentację rodziców dzieci przedszkolnych,
b) w
skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7
przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez rodziców wychowanków
zgromadzonych na zebraniu grupowym,
c) Rada
Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze
statutem przedszkola,
d) Rada
Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i
opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,
e) w celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada
Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych
źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady Rodziców,
f) Rada
rodziców opiniuje statut przedszkola.
2.
Do kompetencji Rady Rodziców, należy:
a) opiniowanie programu wychowania przedszkolnego oraz
programów własnych nauczycieli,
b) z
własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan placówki w występuje z wnioskiem
do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego placówkę oraz do
wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć
(dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się: zajęcia z języka obcego
nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych
zajęć edukacyjnych oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa
programowa, lecz program tych zajęć został włączony do przedszkolnego zestawu
programów nauczania, zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno –
pedagogicznej, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci)
c) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez
dyrektora przedszkola.
§ 13
3.
Organy przedszkola mają określone zadania,
uprawnienia i współdziałają ze sobą:
a) dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i
podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i zawartych
szczegółowo w Statucie Przedszkola,
b) zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą,
c) wspólnie rozwiązują sytuacje konfliktowe wewnątrz
przedszkola,
4.
W przypadku pojawienia się sytuacji konfliktowych,
role mediatora może podjąć każdy z organów nie biorących bezpośrednio
udziału w sprawie.
5.
Spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzygane
są w drodze ugody.
6.
W sytuacji gdy mediacja
nie osiągnie pozytywnych skutków każda ze stron ma możliwość odwołania się do
organu prowadzącego.
Rozdział IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 14
1. Przedszkole
funkcjonuje przez cały rok od poniedziałku do piątku od godziny 6.00 do
17.00 z wyjątkiem przerw ustalonych z organem
prowadzącym.
2. Przerwa
wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący w okresie od 1 lipca do 31
sierpnia każdego roku i wykorzystana jest na przeprowadzanie prac
modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo – gospodarczych.
3. Przedszkole
może pełnić dyżur wakacyjny, którego termin podaje się do publicznej wiadomości
we wszystkich placówkach przedszkolnych na terenie Sosnowca.
§ 15
1. Podstawową
jednostką organizacyjną są oddziały obejmujące dzieci w zbliżonym wieku, z
uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień, stopnia i rodzaju
niepełnosprawności.
2. Liczba
dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, natomiast w oddziale integracyjnym
powinna wynosić od 15 do 20 dzieci, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
3. W
uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w
oddziale może być niższa od określonej w ustępie 2.
4. O
miejsce w przedszkolu mogą ubiegać się również dzieci posiadające orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego.
5. Zasady
tworzenia oddziałów dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają
odrębne przepisy.
6.
Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest Wniosek
o przyjęcie dziecka do przedszkola lub w przypadku dzieci już
uczęszczających Deklaracja woli kontynuowania wychowania przedszkolnego.
7. Skreślenie
z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe
przygotowanie przedszkolne.
§ 16
1. Praca
wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o Podstawę
Programową wychowania przedszkolnego.
2. Na
realizację podstawy programowej przeznacza
się nie mniej niż 5 godzin dziennie, przy czym:
-
co najmniej 1/5 czasu
należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale
nauczyciela),
-
co najmniej
1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci - 1/4 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w
parku, itp. (organizowane są tam gry
i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze,
prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze i itd.),
-
najwyżej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – nie więcej niż
jedną piątą czasu) zajmują różnego
rodzaju zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
-
pozostałe 2/5 przeznacza
się, odpowiednio do potrzeb, na realizację
dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności:
opiekuńczych, samoobsługowych, organizacyjnych
oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczną i zajęcia rewalidacyjne dla
dzieci niepełnosprawnych.
3.
Szczegółowy
rozkład dnia w przedszkolu, w tym ramy czasowe realizacji podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych, określa
dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
4. W
przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe, w
ramach zadań statutowych przedszkola z uwzględnieniem w szczególności
potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i być dostępne dla każdego dziecka
uczęszczającego do danego przedszkola.
5. Dyrektor
może powierzyć ich prowadzenie nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu,
zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do
prowadzenia konkretnych zajęć, podpisać umowę z podmiotem zewnętrznym na
prowadzenie tych zajęć (nie zwalnia to dyrektora przedszkola z obowiązku
zapewnienia bezpieczeństwa dzieci i opieki nad nimi). Przedszkole może
rozszerzać swoją ofertę programową, jednak nie może pobierać od rodziców
odpłatności większej niż ustalona w uchwale rady gminy.
6. Z
tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji w
zakresie nauczania, wychowania oraz opieki dotyczących ich dzieci, nie mogą być
pobierane od rodziców
opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
7. Jednostka
czasu zajęć dla nauczyciela w przedszkolu wynosi 60 minut.
8. Czas
trwania zajęć prowadzonych dodatkowo: nauki religii i zajęć rewalidacyjnych,
powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
-
z dziećmi od 3 - 4 lat-
około 15 minut,
-
z dziećmi od 5 - 6 lat-
około 30 minut.
6. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu
określają odrębne przepisy.
§ 17
1. Szczegółową
organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji
przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
2. Arkusz
organizacji przedszkola zawiera:
a)
liczbę oddziałów
b)
czas pracy
poszczególnych oddziałów
c) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników
zajmujących stanowiska kierownicze,
d) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
3. Organizację
pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny
oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
4. Na
podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad
danym oddziałem, ustalają dla danego oddziału szczegółowy rozkład, z
uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
5. Dzienny
czas pracy przedszkola jest zgodny z arkuszem organizacji przedszkola,
uwzględnia aktualne potrzeby środowiska oraz czas przeznaczony na realizację
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin.
6. Terminy
przerw w pracy przedszkola ustalone są z organem prowadzącym i zatwierdzone są
w arkuszu organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.
7. Do
realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
a) sale dydaktyczne,
b) salę
do zajęć rytmicznych i gimnastycznych ,
c) kuchnię,
d) pomieszczenia administracyjno - gospodarcze,
e) ogród przedszkolny z urządzeniami dostosowanymi do wieku
dzieci.
§ 18
1. Zasady
odpłatności związane z wyżywieniem dzieci w przedszkolu ustala organ
prowadzący.
2. Świadczenia
udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji Podstawy
Programowej wychowania przedszkolnego.
3. Wysokość
opłaty za godziny wychowawczo – dydaktyczne wykraczające poza podstawę
wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z obowiązującą Uchwałą Rady Gminy
Sosnowiec.
4. Opłata
za przedszkole podlega zwrotowi w razie nieobecności dziecka.
5. Przedszkole
podaje rodzicom dokładną informację o możliwości skorzystania z pomocy MOPS w
Sosnowcu.
6. Przedszkole
organizuje żywienie zbiorowe, dziecko może korzystać z 3 posiłków. Dzieci należy
przyprowadzać do przedszkola najpóźniej do godziny 8.00.
7. Koszty
wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców (opiekunów).
8. Dzienna
stawka żywieniowa ustalona jest przez dyrektora i intendenta.
9. Rodzice
zobowiązani są do dokonywania opłat za przedszkole do 10 – tego każdego
miesiąca z góry za dany miesiąc.
10. Zwolnieniu z opłat za korzystanie z
wychowania przedszkolnego podlegają dzieci posiadające orzeczenie o
niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności oraz rodziny,
które posiadają troje i więcej dzieci w przedszkolu.
Rozdział V
PRACOWNICY PRZEDSZKOLA, ICH ZADANIA
§ 19
1. W
przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi zgodnie z
arkuszem organizacji przedszkola.
2. Zasady
zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników o których
umowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciele
podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności zawodu
nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 Karty Nauczyciela.
4. Każdemu
pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków.
5. Pracownicy
przedszkola tworzą warunki wspomagające harmonijny rozwój każdego dziecka,
uwzględniając indywidualne potrzeby, zainteresowania, umiejętności i możliwości
dzieci.
6. Szczegółowe
zadania pracowników przedszkola określają odrębne przepisy.
7. Przed
nawiązaniem stosunku pracy nauczyciel jest obowiązany przedstawić dyrektorowi
placówki informację z Krajowego Rejestru Karnego, celem potwierdzenia
spełnienia warunku o niekaralności.
§ 20
1. Dyrektor
przedszkola powierza dzieci poszczególnych oddziałów pod opiekę 1 lub 2
nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań z
uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
2. Dla
zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane
jest, aby nauczyciele opiekowali się danym oddziałem przez cały okres
uczęszczania dzieci do przedszkola.
3. W
przedszkolu ogólnodostępnym zatrudnia się dodatkowo, za zgodą organu
prowadzącego, nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz
specjalistów różnych dziedzin, jeśli wymaga tego specyfika programu wychowawczo
– edukacyjnego realizowanego w przedszkolu.
4. W
grupie najmłodszej zatrudnia się pomoc wychowawcy.
§ 21
1. Szczegółowy
zakres zadań nauczycieli:
a) odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych im
wychowanków,
b) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich
zdolności, zainteresowań, dążenie do pobudzenia procesów rozwojowych, do
optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
c) wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej
na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturalnej
i przyrodniczej wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń,
d) współpraca z psychologiem, logopedą, lekarzem oraz innymi
specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów,
e) prowadzenie dokumentacji swojej pracy oraz obserwacji
pedagogicznej (szczegóły określone są odrębnymi przepisami),
f) prawo
do korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady
Pedagogicznej,
g) otaczanie indywidualną opieką każdego z wychowanków zgodnie
z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka,
dostosowywanie metod i form pracy do możliwości dziecka,
h) współpraca z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań
wychowawczo- edukacyjnych,
i)
opracowanie
indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka oraz
rozwijania jego zdolności,
j)
wydanie rodzicom dziecka, objętego rocznym
przygotowaniem przedszkolnym, informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole
podstawowej w terminie
do 30 kwietnia danego roku,
k) znajomość podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, zwłaszcza klasy I szkoły
podstawowej,
l)
przeprowadzanie szczegółowych diagnoz przedszkolnych wychowanków w roku
poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej,
m) rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mu
stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i
dydaktyczną,
n) dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego,
o) kształtowanie i wychowanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w
poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, atmosferze wolności sumienia
i szacunku dla każdego człowieka,
p) dbałość
o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą
demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów.
2. Zadaniem nauczycieli jest także:
a) troska o pomoce dydaktyczne i majątek przedszkola,
odpowiedzialność materialna za powierzony sprzęt,
b) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie
poziomu wiedzy merytorycznej,
c) poddawanie się okresowym badaniom lekarskim dokumentowanym
odpowiednim świadectwem lekarskim,
d) przestrzeganie przepisów BHP, przeciwpożarowych i przepisów
obrony cywilnej, uczestniczenie w szkoleniach,
e) prowadzenie
innych zajęć organizacyjno - wychowawczych wynikających z organizacji pracy przedszkola,
f) wykonywanie innych czynności w ramach swoich kwalifikacji
zleconych przez przełożonego.
§ 22
1.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w zakresie wychowania i
nauczania dzieci:
a) nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają
rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
b) nauczyciele organizują zajęcia otwarte dla rodziców,
c) nauczyciele organizują zebrania grupowe,
d) zebrania ogólne ze wszystkimi rodzicami organizowane są w
miarę potrzeb bieżących, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym,
e) rodzice mają prawo znać zadania wynikające z planu rozwoju
placówki oraz znać tematy i treść planów miesięcznych w oddziale,
f) współdziałanie rodziców i nauczycieli ma na celu stworzenie
jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podnoszenie poziomu pracy
placówki.
2. Rodzice
mają prawo do:
a) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i
programami pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej,
b) uzyskania
na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju
i postępów edukacyjnych dzieci,
c) uzyskanie
informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej
gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać,
d) uzyskiwanie
porad i wskazówek od nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności
wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
e) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi
wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
f) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola
organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.
3. Rodzice
dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są
zobowiązani do:
a) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do
przedszkola, innej formy wychowania
przedszkolnego lub szkoły podstawowej,
b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
c) informowania
w terminie do 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w
obwodzie której dziecko mieszka, o wypełnianiu tego obowiązku za granicą lub przy
przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce,
d) zapewnienia
dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu – jeżeli dziecko
realizuje obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub
oddziałem przedszkolnym,
e) niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania
przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji,
f) przez
niespełnienie obowiązku nauki rozumie się nieusprawiedliwioną
co najmniej 50% nieobecność
w okresie jednego miesiąca.
4. Intendent
zobowiązany jest:
a) prowadzić nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni,
b) zaopatrywać w niezbędny sprzęt gospodarczy i żywność,
c) sporządzać jadłospisy,
d) prowadzić magazyn i dokumentację magazynową,
e) utrzymywać w czystości magazyn żywnościowy,
f) pobierać od rodziców odpłatność za przedszkole i rozliczać w
ustawowych terminach,
g) nadzorować proces produkcji żywności zgodnie z wymogami
HACCAP,
h) wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji.
5.
Pomoc nauczyciela zobowiązana jest do:
a) spełniać czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do
wychowanków grupy najmłodszej,
b) pomagać nauczycielce przy organizacji zajęć,
c) pomagać
w ubieraniu, rozbieraniu dzieci na leżak, przy wychodzeniu na spacer oraz w czynnościach
samoobsługowych,
d) dbać o czystość zabawek, pomocy, szafek,
e) pomagać przy podawaniu posiłków,
f) pomagać woźnej w pracach porządkowych,
g) opiekować się roślinami doniczkowymi,
h) wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy placówki,
i)
pomagać nauczycielce w
przygotowaniu uroczystości przedszkolnych, wystroju sali.
6. Woźna
oddziałowa zobowiązana jest:
a) utrzymywać we wzorowej czystości sale i pomieszczenia
przydzielone do sprzątania,
b) estetycznie podawać posiłki dzieciom wg wydanych z kuchni
porcji,
c) dbać o należyty stan mienia przedszkolnego,
d) pomagać dzieciom przy ubieraniu i rozbieraniu,
e) sprawować opiekę podczas spacerów i wycieczek,
f) pomagać nauczycielowi w sytuacjach tego wymagających,
g) wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy placówki.
7. Kucharka
zobowiązana jest:
a) uczestniczyć w planowaniu jadłospisów i przygotowaniu według
niego posiłków,
b) planować właściwy przydział pracy w kuchni i nadzorować jej
wykonanie,
c) przestrzegać zasad technologii HACCAP, estetyki, oraz
przepisów higieniczno-sanitarnych,
d) racjonalnie
wykorzystywać produkty spożywcze pobrane z magazynu oraz przestrzegać receptury
przygotowywanych posiłków,
e) dbać
o najwyższą jakość i smak posiłków i wydawanie ich w
określonych godzinach,
f) wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy placówki.
8. Pomoc
kuchenna zobowiązana jest:
a) przygotowywać potrawy zgodnie z wytycznymi kucharki i
oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi,
b) utrzymywać czystość i porządek na stanowisku pracy,
przestrzegać zasad higieniczno – sanitarnych,
c) przestrzegać technologii i instrukcji obsługi maszyn
gastronomicznych,
d) wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy placówki.
9. Konserwator
zobowiązany jest:
a) sprawować nadzór nad całym obiektem,
b) wykonywać prace ogrodnicze wokół przedszkola,
c) dokonywać drobnych napraw,
d) dbać o estetykę otoczenia przedszkola,
e) wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy placówki.
10. Zadania
Dyrektora związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zabaw i zajęć organizowanych
przez placówkę:
a) nadzoruje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do
harmonijnego rozwoju psychoruchowego dzieci poprzez aktywne działania
prozdrowotne,
b) dokonuje przeglądu pomieszczeń - sale dydaktyczne,
c) dokonuje przeglądu terenu wokół przedszkola,
d) ponosi pełną odpowiedzialność za BHP w placówce,
e)
dba o usuwanie awarii,
modernizację budynku i przestrzeganie terminowych przeglądów technicznych.
Rozdział VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 23
1.
Wychowaniem przedszkolnym objęte są dzieci od
początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata,
do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
2.
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte
dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w
roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
3.
Dzieci w wieku 3–5 lat mają prawo do
korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu.
4.
Dziecko w wieku 6 lat ma
obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu.
5.
Dzieci przyjmowane są do przedszkola na
podstawie wypełnionych przez rodziców wniosków lub deklaracji.
6.
Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od
następstw nieszczęśliwych wypadków.
7.
Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają
rodzice bądź opiekunowie we wrześniu każdego roku szkolnego po uprzednim
wybraniu firmy ubezpieczeniowej.
§ 24
1.
Dzieci mają zagwarantowane prawa wynikające z
Konwencji Praw Dziecka.
2.
Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
a)
właściwie
zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego i dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
b)
poszanowania godności
osobistej;
c)
życzliwego i
podmiotowego traktowania;
d)
ochrony przed wszelkimi
formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
e)
akceptacji jego osoby;
f)
prawidłowego
przygotowania do podjęcia nauki w szkole;
g)
korzystania z wszelkich
urządzeń i pomocy dydaktycznych znajdujących się na stanie przedszkola.
3.
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
a)
przestrzegania Kodeksu
Przedszkolaka;
b)
poszanowania mienia w
przedszkolu;
c) stosowania się do przyjętych umów opracowanych przez dzieci
i nauczycieli dotyczących współdziałania i współżycia w grupie przedszkolnej.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
1. Przedszkole
prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady
gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Szczegółowy
zakres zadań i obowiązków innych pracowników przedszkola określają odrębne
przepisy.
4. Przedszkole
może prowadzić działalność gospodarczą mającą na celu wspieranie statutowej
funkcji przedszkola.
5. Postanowienia
niniejszego statutu obowiązują od dnia jego ogłoszenia.
6. Do
nowelizacji statutu upoważnia się Radę Pedagogiczną Przedszkola Miejskiego nr
11 w Sosnowcu.
7. Dla
zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
·
wywieszenie
Statutu na tablicy ogłoszeń,
·
udostępnienie
zainteresowanym Statutu przez dyrektora przedszkola,
·
umieszczenie na stronie internetowej przedszkola.
8. Regulaminy
działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być
sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
Statut
wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data
uchwalenia: 09.09.2016r.
Rada Pedagogiczna