Proponowane zadania do wykonania  08 - 12 czerwca 2020 r.

Temat tygodnia „ Dużo pojazdów dookoła”

        „Środki transportu" - obejrzyjcie bajkę edukacyjną. https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg

Przyjrzyjcie się jakimi środkami transportu można się przemieszczać. Spróbujcie nazwać pojazdy, zwróćcie uwagę jakie wydają dźwięki.

        Mamo, tato, odgadnę co to. Zgaduj zgadula o ruchu drogowym.

Ten znak drogowy

znają nawet dzieci,

raz czerwony, raz zielony

kolor do nas świeci.    (sygnalizator świetlny)

 

Stoją przy ulicy,

a na ich tablicy,

wpisane w znaki mowę

zasady drogowe.        (znaki drogowe)

 

Gdy przez jezdnię chcesz przejść,

Szukasz tych biało - czarnych miejsc.     (pasy - przejście dla pieszych)

 

Na skrzyżowaniu ruchem kieruje,

Kiedy się tam światło popsuje.       (policjant)

 

        „Przygoda na ulicy” – posłuchaj opowiadania czytanego przez osobę dorosłą.

„Przygoda na ulicy”

 Grześ dumnie szedł przez miasto z mamą, pod pachą trzymał nowiutką piłkę.  To mamusia sprawiła mu tę niespodziankę. Piłka była ogromna i miała piękne kolory- o takiej właśnie marzył. W pewnej chwili mama zatrzymała się przed piekarnią: Muszę kupić chleb. Wejdziesz ze mną? - zapytała. Nie, za dużo ludzi.  Stanę tutaj z boku i popatrzę na samochody-odpowiedział Grześ. Tylko nigdzie nie odchodź, zaraz wrócę- i mama weszła do sklepu. Grześ stanął przy schodach, oparł się o barierkę i oglądał przejeżdżające samochody. Minął go duży ciężarowy, dwa małe osobowe, jeden rower .. Cisza. - Dlaczego nic nie jedzie? pomyślał chłopiec - gdy doliczę do trzech i nie nadjedzie ani jedno auto to pobawię się piłką. Jeden. Dwa. No, gdzie te samochody. Trzy! dalej cisza na ulicy. Grześ obejrzał jeszcze raz piłkę! -Jest piękna - cieszył się i moja! A jak świetnie skacze! Odbijał piłkę mocno, coraz mocniej i nagle - odbija się od muru, wskoczyła szybko na ulicę i poturlała się na chodnik po drugiej stronie.  - Co robić? - przestraszył się Grześ. Popatrzył uważnie, nie nadjeżdżało ani jedno autko. Wskoczył raźno na ulicę i pobiegł po swoja zgubę. Złapał piłkę i znowu szybko przeskoczył krawężnik, gdy nagle coś zapiszczało, zazgrzytało: Ojejku - przeraził się skąd tutaj ten samochód! Nagle, wokół niego, zebrało się wiele osób i kierowca, i mama, nawet pan policjant. Mama była blada i zdenerwowana: Prosiłam, żebyś nigdzie nie odchodził - powiedziała z wyrzutem. Bo ja .. tylko .. bo piłka uciekła, o znalazłem ją - bąkał przez łzy Grześ. Pan policjant nachylił się nad chłopcem: - A widzisz te białe pasy na jezdni, o tam? - wskazał ręką. - Tak, ale ja... zaczął nieśmiało Grześ. To jest przejście dla pieszych i tylko tam można przechodzić przez ulicę dokończył policjant. Ja ... Już nigdy ... Mamo rozpłakał się Grześ. Mama przytuliła go mocno: - Pamiętaj synku, na ulicy nie wolno się bawić. A jeżeli masz kłopoty, to poproś dorosłych o pomoc, na przykład pana policjanta. Grześ spojrzał na niego nieśmiało, ale ten już się do niego uśmiechnął i znacząco pokiwał do niego głową.

Spróbuj odpowiedzieć na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.

- O kim było opowiadanie? 

- Z kim Grześ szedł przez miasto? 

- Co trzymał w rękach? 

- Co mu powiedziała mama przed wejściem do piekarni? 

- Co liczył chłopiec kiedy czekał na mamę? 

- Co zrobił kiedy piłka potoczyła się na drugą stronę ulicy? 

- Co się stało kiedy był na ulicy? 

- Co mu powiedział pan policjant? 

- Czy podobało się wam zachowanie Grzesia?

        „Garaże" –buduj garaże z klocków. "Zaparkuj" w nich samochody. Policz ile ich jest, określ je liczebnikiem.

        „Co to jest?" – spróbuj rozwiązać zagadkę.

Przy ulicy stoi mruga oczkiem swoim.

Kiedy otwiera zielone,

Możesz przejść na drugą stronę.

Kiedy czerwony daje znak,

Przejścia przez ulicę brak.       (sygnalizator świetlny)

 

 

        Zapraszamy do zabawy.

Zaproś mamę, tatę lub starsze rodzeństwo do zabawy.

"Na ulicy" - potrzebne będą krążki lub kartki w kolorze zielonym i czerwonym. Kiedy rodzic podnosi do góry krążek zielony- biegamy. Kiedy podnosi czerwony- zatrzymujemy się.

 

·        „Sygnalizator" – zabawa z elementem równowagi. Biegamy w tempie podanym np. na bębenku. Na mocne uderzenie zatrzymujemy się, stajemy na jednej nodze i mrugamy oczkiem. Liczymy do 4, zmieniamy nogę, znów liczymy do 4, następnie biegamy dalej.

 

        „Samochody na ulicy" – praca plastyczna.

Wytnijcie z czasopism obrazki z różnymi samochodami. Naklejcie je jeden za drugim na długich paskach czarnego lub szarego kartonu. Pasek z przyklejonymi samochodami możecie nakleić na większy arkusz białego papieru i dorysować, domalować lub dokleić pobocze drogi (według własnego pomysłu). Nazwijcie samochody na swojej kartonowej ulicy np. osobowy, ciężarowy, karetka pogotowia... Policzcie samochody i określcie ich liczbę liczebnikiem. Wskażcie jaki samochód jest pierwszy/ drugi/ trzeci...

 

        „Światło czerwone, światło zielone" – posłuchajcie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=DG7h0Nb6TWI

Spróbuj zapamiętać melodie i tekst

 

        „Różne pojazdy" – zapraszamy do ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o wiersz Patrycji Siewiery – Kozłowskiej

 

Ruch w powietrzu i na wodzie,

Na ulicy i w zagrodzie:

Jedzie traktor - pyr, pyr, pyr,             Powtarzanie wyrazu pyr- na jednym wydechu.             Czasem rower mknie- dryń, dryń Powtarzanie wyrazu dryń- na jednym wydechu

Szybko mknie karetka zwinaa,

Ona czekać nie powinna!

Samochody rozpędzone- żżżżż,  Długo, na jednym wydechu wypowiadane głoski

                           "ż''-wargi wąskie i zaokrąglone, język za

                                                                                 górnymi zębami przy wałku dziąłsowym.

Każdy pędzi w swoją stronę.

A co płynie, zbliża się?

Mała łódka fale tnie!

Woda szumi- szu, szu, szu           Powtarzanie wyrazu szu- na jednym wydechu

Łódka przypłynęła tu.

A tam w górze- spójrzcie dzieci,

To samolot sobie leci!

Ryk silników słychać- żżżżDługo, na jednym wydechu wypowiadanie głoski

                                                                             "ż"- wargi wąskie i zaokrąglone, język za górnymi

                                                                              górnymi zębami przy wałku dziąsłowym.

Kadłub pięknie w słońcu lśni.

 

 

 

        Dla chętnych

Połącz ze sobą takie same środki transportu

 

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/POJAZDY-karta-pracy-2.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Znajdź takie same rowery :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokoloruj według kolejności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozdrawiamy Was serdecznie. Życzymy dużo zdrowia.

Pani Żaneta, Pani Asia, Pani Kasia, Pani Małgosia, Pani Małgosia