Proponowane zadania do wykonania 27 – 30 kwiecień.

Temat tygodnia: „ Dbamy o przyrodę ”.

 

 

·       Posłuchaj opowiadania Barbary Szelągowskiej „Oszczędzamy wodę, dbamy o przyrodę”

 

 

Tytuł: Opowiadanie Barbary Szelągowskiej " Oszczedajmy wodę, dbajmy o ...

 

                                                          

 

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to

bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran

i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek

z dinozaurem stał bezczynnie obok.

 Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała pod-

czas mycia zębów  powiedziała pani.  Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie

mamy kubeczki.

 Znowu zapomniałam  westchnęła dziewczynka.  Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko

troszeczkę. Naprawdę.

 Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię

przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym

czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki.  A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby

 powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.

 Skończyłam!  zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zanio-

sła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki.  A teraz kolejno

nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.

 Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem.  Jak to możliwe? To ja

zużywam  tyle wody?  zastanawiała się dziewczynka.

 Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała

nasza grupa.

 To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.

 Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie  kraje, w których brakuje

wody.  takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej

dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.

 Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody  zawołała Kasia.

 Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwie-

rzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy

marnować jej bez potrzeby.

 W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów 

obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.

 W takim razie  powiedziała pani  proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej

rymowanki. Posłuchajcie:

Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!

Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą

marnować wody.

 

ü Spróbuj powiedzieć, w jaki sposób dziewczynka myła zęby, dlaczego należy oszczędzać wodę?

 

·       „Pada deszczyk” - zabawa ruchowa. Tu zobaczycie jak się to tańczy  - https://www.youtube.com/watch?v=iIEMPN4zSy4

 

Dziecko śpiewa piosenkę ilustrując jej treść ruchem:

Pada deszczyk, pada deszczyk -  wystukuje opuszkami palców dźwięk  padającego deszczu
Wieje,  wieje wiatr (2x) -  unosi obie ręce do góry i kołysze nimi 
Błyskawica, grzmot 
- klaszcze w dłonie i tupie jedną nogą

Błyskawica, grzmot

A na niebie wstaje piękna tęcza.(2x) - unosi obie ręce w górę i powoli opuszcza je kreśląc łuk na „niebie”.  

 


Zaproś osobę dorosłą do wspólnego oglądania filmu 

„Obieg wody w przyrodzie” dostępnego pod adresem:
https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ

· „Jak powstaje deszcz?” - zabawa badawcza

 

Rodzicu,  nalej wrzątek do szklanki i zwróć uwagę dziecka na zjawisko parowania wody. Spróbujcie  określić, czym charakteryzuje się para wodna. Następnie, przykryjcie szklankę spodkiem tak, aby chmura pary osiadła i skropliła się na nim, tworząc deszcz. Ostrożnie dotknijcie osiadłą na spodku wodę. Obserwuj,  jak krople wody spadają do naczynia z wodą.

 

· A teraz, troszkę ruchu – Podskocz, klaśnij i przykucnij.

 

Poproś kogoś dorosłego o włączenie filmu edukacyjnego „Woda - mamo, tato, co wy na to?” dostępnego pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM 

 

ü Zwróćcie uwagę , że są takie miejsca na świecie, gdzie brakuje wody.

 

·     Czy już wiesz, „Jak możemy oszczędzać wodę?  

 

ü Wskaż na których obrazkach przedstawiono sposoby oszczędzania wody:

Tytuł: Odkrywam siebie - Złota kolekcja. Poziom B i B+. Karty pracy cz. 4 ...

 

 

 

·        Zabawa matematycznapolicz liczebnikami głównymi i porządkowymi ( jeden, dwa; pierwsza, druga …) krople w pierwszym, drugim rzędzie. Powiedz których jest więcej i o ile. Pokoloruj kredką niebieską krople, których jest więcej, a flamastrem (wydzieranką, lub plasteliną w kolorze niebieskim) krople, których jest mniej.

 

 

http://www.ps42.kielce.eu/sites/default/files/styles/large/public/obrazki/images-1_3.jpg?itok=pNfmfpHo

 

 

 

·        A czy wiecie może co to jest Ekologia??

„Ekologia – co to znaczy?” – rozmowa z dziećmi  na temat ekologii. Możemy powiedzieć dzieciom, że Ekologia – to nauka, która zajmuje się  przyrodą, czyli tym wszystkim co nas otacza. Środowisko jest naszym „domem”, czyli miejscem gdzie żyjemy. Ekologia bada zależności pomiędzy każdym organizmem zamieszkującym nasze środowisko. W jej zakres wchodzą także oddziaływania nie tylko między ludźmi, ale także między roślinami i zwierzętami.

 

·        "Świat w naszych rękach"

Posłuchaj piosenki Zozihttps://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Spróbuj nauczyć się refrenu:
"Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat"

 

·        „Recykling” -  a teraz coś dla wyobraźni  - praca plastyczna (technika pracy dowolna)

Propozycje wykonania:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        „Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna na podstawie fragmentu bajki (do 4:26) „Eko-Patrol. Segregacja śmieci” – rozmowa z dziećmi na temat treści bajki i doświadczeń własnych dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc

·        O czym była bajka?

·        Co robiły zwierzątka w ciepły, słoneczny dzień?

·        Czy plaża była czysta?

·        Czego wystraszały się zwierzaki?

·        Dlaczego zwierzaki postanowiły posegregować śmieci?

Na dywanie kładziemy kartę obrazkową prezentującą jakie odpady wrzucamy do jakich koszy.

 

 

 

 

 

 

Myślę, że już wiecie jak należy segregować śmieci i poradzicie sobie z tym zadaniem . Spójrz na śmieci, zobacz jaki nie pasuje do pozostałych i pokoloruj kosz na odpowiedni kolor.

 

 

·       Teraz na deser znajdziecie tutaj kilka zadań i kolorowanek :

·        

 

Pozbieraj jak najwięcej śmieci i pomóż chłopcu zanieść je do śmietnika.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miłej zabawy. Ściskamy Was gorąco.