Proponowane zadania do wykonania 11 – 15 maj

Temat tygodnia: „Mieszkańcy łąki

 

Dzień dobry kochane przedszkolaki i drodzy rodzice!

Wiosna kojarzy się wszystkim z budzącą się do życia przyrodą. Wiosna jest piękną i bogatą porą roku. Kwiaty, soczysta zieleń traw, słoneczna pogoda, lekki ciepły wiatr to dla większości z nas skojarzenia związane z łąką. Łąka jest bardzo interesującym środowiskiem przyrodniczym. Jest gęsto pokryta zielonymi roślinami; jej mieszkańcami są liczne zwierzęta, głównie owady oraz pająki. Na łące rosną również kwiaty – kaczeńce, pierwiosnki, stokrotki i wiele innych. I właśnie o łące będziemy rozmawiać w tym tygodniu. Poznacie różne owady, zwierzęta, kwiaty i ptaki, które można spotkać podczas spaceru na łące.

Usiądźcie wygodnie i zaczynamy!

Słyszycie? Co to takiego? https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0 Tak, takie dźwięki można usłyszeć na majowej łące.

Tutaj https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4 poznacie Skrzata Borówkę, który przybliży wam życie na łące.

A tutaj https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4&t=1s znajdziecie zdjęcia roślin oraz zwierząt żyjących na łące. W tle słuchać muzykę klasyczną (Edvard Grieg – Poranek).

·        Posłuchaj wiersza czytanego przez osobę dorosłą.

"Żabi koncert"  Joanna Wasilewska

Żabki nad jeziorem koncert urządzały.

Napisały ogłoszenie: Wszystkich zapraszamy. 

Bociek Klek przeczytał, ucieszył się na nie,

Będę miał wieczorem wielkie ucztowanie.

Poszedł nad jezioro, stanął cicho z boku. 

Koncert się zaczyna, nawet nie ma tłoku.

 

Jedna żabka: kum, kum, kum,

Druga żabka: rech, rech, rech,

Trzecia żabka: re, re, kum, kum,

Czwarta żabka: kłech, kłech, kłech. 

Potem żabi chór zawtórował ponownie:

Kum, kum, kum, rech, rech, rech,

Re, re, kum, kum, kłech, kłech, kłech.

 

Tak zasłuchał się nasz bociek,

Że zapomniał o ochocie,

By zieloną żabkę zjeść.

Poszedł głodny spać i cześć.

 

·        Spróbuj odpowiedzieć na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu:

- Co urządzały żabki nad jeziorem?

- Dlaczego bocian się ucieszył, kiedy przeczytał zaproszenie na żabi koncert?

- Dlaczego bocian poszedł głodny spać?

- Jak śpiewały: pierwsza/ druga/ trzecia/ czwarta żabka?

 

·        Zapraszamy do "Żabiej zabawy"

 

 

 

Będzie dużo śmiechu jak zilustrujecie ruchem treść wiersza Marty Bogdanowicz.

Żabki

Myśmy żabki, myśmy żabki   Dzieci kładą ręce na biodrach i wykonują skręty ciała, nogi przyklejone do podłogi.

My nie mamy nic ładnego:   Wykonują ruch dłońmi od głowy wzdłuż ciała.

Jedna łapka, druga łapka      Wyciągają przed siebie jedną rękę, a potem drugą.

Skrzydełka żadnego.              Machają skrzydełkami.

·        A może spróbujecie zrobić swoją żabkę?

- wydzieranką z kolorowego papieru

- z plasteliny

- lub techniką origami płaskie z koła.

 

Naklejamy na środku kartki duże koło (tułów żabki). Zginamy na pół drugie duże koło i naklejamy na kartce na brzuchu żaby (głowa). Doklejamy małe koła zielone i na nich mniejsze czarne (oczy). Składamy na pół małe kółka (łapki) i doklejamy je na dole tułowia żabki. I już, żabka gotowa.

·        Na wiosennej łące możemy spotkać wiele mieszkańców. Posłuchaj zagadek czytanych przez mamę/tatę i spróbuj odgadnąć jacy to mieszkańcy.

Dźwigam dom na grzbiecie, mam malutkie rogi.

Chodzę bardzo wolno, czasem w poprzek drogi. (ślimak)

 

Mam skrzydełka delikatne tak jak płatki kwiatów.

Lekko się unoszę nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)

 

Skacząc po łące szybko uciekam ,gdy dziób bociana ujrzę z daleka. (żaba)

Ledwie błyśnie słońce złote, słychać brzęk wesoły.

To dla dzieci robią miodek, pracowite .................. ( pszczoły)

 

Błyszczą jej kropki w promieniach słonka, lata nad łąką, a zwie się .......... (biedronka)

 

·        "Odgłosy łąki"  - Spróbuj naśladować odgłosy wydawane przez mieszkańców łąki. 

- Pszczoły (bzz, bzz);

- Żaby (re, re, kum, kum);

- Świerszcze (cyk, cyk);

- Bociany ( kle, kle).

·        Zapraszamy do zabawy. Naśladujemy ruchem jak poruszają się:

- Ślimak (pełzanie);

- Żaba (skoki obunóż w przysiadzie);

- Bocian (marsz z wysokim unoszeniem kolan, stanie raz na jednej nodze, raz na drugiej);

- Motyl (bieg z rękami naśladującymi ruchy skrzydeł motyla);

- Biedronki i listki (bieganie swobodnie w różnych kierunkach, na hasło rodzica: "biedronki siadają na listkach" zatrzymujemy się i przykucamy);

- Pieski na łące (chodzenie na czworakach, zatrzymywanie się w przysiadzie- piesek wącha kwiaty).

·        Posłuchajcie piosenki "Bal na łące"

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

Powtarzajcie wspólnie słowa piosenki, osłuchajcie się z nią, a później spróbujcie ją wspólnie zaśpiewać.

·        "Kropki biedronki"

Policzcie ile kropek ma każda biedronka. Spróbujcie połączyć biedronkę z daną liczbą kropek i pasującą do tej ilości kropek liczbą.

·        Co tu się ukryło?

Poproś mamę/tatę o przeczytanie kodu (jakie kolory są potrzebne do pokolorowania obrazka). Pamiętaj, aby podczas kolorowania prawidłowo trzymać kredkę.

 

Pozdrawiamy Was serdecznie. Tęsknimy!

Pani Żaneta

Pani Asia

Pani Kasia

Pani Małgosia

Pani Małgosia