LODOWA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne połączone z ćwiczeniami pamięci. Wystarczy wydrukować karty podwójnie. Następnie rozkładamy je na dywanie lub stoliku rysunkiem w dół. Każdy gracz kolejno odsłania po dwie karty. Jeśli karty są różne – zapamiętujemy je i zasłaniamy z powrotem. Jeśli karty są takie same – zabieramy parę i wykonujemy ćwiczenie. Grę kończymy, gdy wszystkie pary zostaną odnalezione. Wygrywa ta osoba, która zbierze najwięcej par. Materiały pobrano z www.printoteka.pl.

 

 

 

1.  podnieś język w górę, 2. dotykaj językiem na zmianę górnych i dolnych zębów, 3. dotykaj językiem kącików ust, 4. policz językiem górne zęby, 5. policz językiem dolne zęby, 6. kląskaj, 7. „język malarzem”– przesuwaj językiem po podniebieniu przód-tył, 8. buziaki.

 

 

 

 

 

 

PIECZEMY CIASTO

 

Przed Wami kolejna dawka ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Tym razem pomoże nam w tym… zabawa w pieczenie ciasta! Dorosły omawia kolejne etapy „przygotowania ciasta”, a dziecko współuczestniczy, wykonując ćwiczenia buzi i języka wpisane w nawiasie. Tekst znajdziecie poniżej.

 

 

 

 

 

 

 

MICZNAGIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 

Oto 8 kart przedstawiających ćwiczenia usprawniające narządy aparatu artykulacyjnego.

 

Wariant 1: drukujemy obrazki pojedynczo, odwracamy karty obrazkiem w dół, losujemy po jednej karcie, rzucamy kostką, wykonujemy ćwiczenie tyle razy, ile oczek wypadło.

 

Wariant 2: drukujemy obrazki pojedynczo, każdą karteczkę składamy i wrzucamy np.

 

do plastikowego jajka, losujemy jedno jajko i wykonujemy ćwiczenie.

 

Wariant 3: drukujemy obrazki podwójnie, odwracamy karty obrazkiem w dół, losujemy po dwie karty i szukamy takich sam, jeśli odnajdziemy parę – wykonujemy ćwiczenie.

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „PSZCZÓŁKA”

 

Do zabawy potrzebujemy: żółty papier, biały/niebieskipapier na skrzydełka, klej, zszywacz, gruba słomka (przecięta na pół), marker. Na początek należy przygotować niewielki prostokątny kawałek z żółtego papieru, nawinąć go na słomkę, a następnie skleić. Zwinięty rulonik zdejmujemy ze słomki, spłaszczamy koniec i zszywamy go zszywaczem biurowym.Pszczółkę robimy z żółtego kółka oraz dwóch białych/niebieskich serduszek. Na kółku rysujemy pisakiem paski, oczy, buzię, a następnie naklejamy skrzydła. Gotową pszczółkę naklejamy na rulonik papieru w miejscu zszycia. Dorysowujemy żądło. Papierowy element z pszczółką nakładamy na grubą słomkę (przeciętą na pół), a następnie siłą oddechu wprawiamy w lot. Przypominamy dziecku o nabraniu powietrza nosem i wydechu ustami. Jest to dobre ćwiczenie oddechowe i wspaniała zabawa dla całej rodziny. Pomysł zaczerpnięty z www.domologo.pl.

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – ODDECHOWY TOR PRZESZKÓD

Do zabawy potrzebujemy: lekką rzecz do przenoszenia za pomocą słomki (np. groch, płatek kukurydziany, skrawek papieru, pompon)oraz różne rzeczy, z których będzie składał się nasz tor przeszkód – co nam tylko wyobraźnia podpowiada! (np. dwie miseczki, most zbudowany z klocków, labirynt zrobiony z plasteliny, bramka zrobiona z pudełka po jogurcie). Najpierw dziecko przygotowuje wraz z rodzicem tor przeszkód, układając go na podłodze lub na większym stoliku. Następnie za pomocą słomki przenosimy np. pompon,pokonując wszystkie przeszkody. Możemy liczyć czas. Zwycięża ta osoba, która w najkrótszym czasie pokona cały tor przeszkód.

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „BALONIKI”

 

Do zabawy potrzebujemy: kilka plastikowych kubeczków, balon. Wypompowany balon wkładamy do kubeczka, a następie wdmuchujemy do balona powietrze tak, aby wypełnił on przestrzeń w kubeczku. W ten sposób dziecko kolejno „chwyta” kubeczki i przenosi je za pomocą balonika.

 

 

 

 

 

MOWA RYTMIZOWANA

 

Bardzo prosta zabawa, do której możemy wykorzystać znaną wszystkim rymowankę:

„Siała baba mak, nie wiedziała jak.

Dziadek wiedział, nie powiedział, a to było tak.”

Zabawa polega na tym, aby wypowiadać rymowankę i jednocześnie wykonywać określony ruch lub sekwencję ruchową:

-  klaszczemy,

-  klaszczemy – uderzamy dłońmi o kolana,

-  klaszczemy – uderzamy dłońmi o kolana – uderzamy dłońmi w podłogę. Dodatkowo możemy zmieniać tempo mówienia – raz mówimy wooolno, jak żółwiki, a raz szybko, jak pędzący tygrys.

 

ZABAWA „KIM JESTEM?”

 

Zanim rozpoczniemy zabawę: drukujemy karty zezwierzętami (znajdziecie je poniżej), przygotowujemy opaskę do włosów. Grę zaczyna najmłodszy gracz, który zabiera pierwszą kartę ze stosu i umieszcza ją na opasce w taki sposób, aby wszyscy pozostali gracze widzieli, co przedstawia obrazek. On sam nie może wiedzieć. Pozostali gracze mogą pomagać przy właściwym ułożeniu karty na opasce. Gracz zadaje pytania, na którepozostali mogą odpowiadać jedynie TAK lub NIE, np. Czy mam cztery łapy? Czy umiem latać? Czy jestem zielony? Jeśli graczowi uda się odgadnąć, co przedstawia karta, zatrzymuje ja i kładzie przed sobą. Jeśli mu się nie uda, odkładamy kartę na bok. Kolejka przechodzi na następnego gracza, który zabiera kolejną kartę i umieszcza ją na opasce… itd. Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej kart, a więc będzie najlepsza w odgadywaniu.

 

 

 

 

 

 

 

WIERSZ „NA ULICY” - NAŚLADOWANIE ODGŁOSÓW POJAZDÓW

 

Rodzic czyta wiersz, a dziecko współuczestniczy poprzez naśladowanie różnych odgłosów pojazdów. Tekst wiersza znajdziecie poniżej.