GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – „NA ŁĄCE”

 

 

 

Przed Wami odpowiadanie „Na łące”, dzięki któremu można usprawnić narządy aparatu artykulacyjnego. Rodzic czyta tekst opowiadania, a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy języka.

 

„Przedszkolaki wybrały się na łąkę w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny (kląskanie). Obserwowały latające motyle (ruchy języka prawo-lewo do policzków oraz góra dół do zębów), wąchały kwiaty (wdech nosem i wydech ustami). Spotkałybociana (kle, kle), który gonił żaby (kum, kum). Bawiły się w chowanego (wypychaniejęzykiem policzków), puszczały balony (nabieranie powietrza do policzków, wypuszczanie: ssss). Obserwowały ptaszki (ćwir, ćwir), krowy (muuu), kozy (meee). Zmęczone, ale szczęśliwe wróciły do przedszkola (kląskanie).”

 

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – GRA ONLINE

 

https://wordwall.net/pl/resource/1565215/logopedia/ćwiczenia-buzi

 

 

Powyżej znajdziecie link do logopedycznej gry online, której celem jest usprawnienie narządów mowy. Zasady są proste – przed Wami 7 pudełek. Kolejno klikamy na każde pudełko i wykonujemy ćwiczenie, które się w nim kryje.

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – ŻABI PIOTRUŚ

 

 

 

Podczas dzisiejszych ćwiczeń logopedycznych towarzyszyć będą Wam… zielone żabki! Żabki stroją śmieszne miny, ćwiczą wargi, język i policzki,a do tego ziewają i dmuchają. Baw się razem z nimi!

 

Wariant 1: zagraj w tradycyjną grę karcianą „Piotruś” z zastosowaniem klasycznych zasad gry.

 

Wariant 2: zagraj w grę „Memory” i ćwicz swoją pamięć, szukaj par takich samych żabek i wykonuj ćwiczenia buzi i języka.

 

Karty można wydrukować na grubszym papierze (np. na bloku technicznym) lub podkleić karty kolorowym papierem, aby obrazki nie prześwitywały.

 

 

 

 

 

WICZENIA ODDECHOWE – „PARASOL”

 

 

Przed Wami dwie plansze – na jednej kolorowa parasolka, a na drugiej – kropelki deszczu. Drukujemy całość, kropelki wycinamy. Wycięte krople należy przenieść za pomocą słomki na ilustrację z parasolem. Dodatkowo możemy określać położenie kropli deszczu względem parasola, np. „połóż kropelkę po lewej stronie parasola” lub poprosić o ustawienie kropli na określonym kolorze, np. „połóż kropelkę naniebieskim pasku parasola”. Materiały pobrano z: www.printoteka.pl

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „DINOZAURY”

        

Tym razem przed Wami ilustracje przedstawiające dinozaury. Wystarczy wydrukować i wyciąć je. Następnie dziecko układa dinozaury od najmniejszego do największego i odwrotnie, jednak robi to za pomocą słomki.

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „KOLOROWE POMPONIKI”

 

Do zabawy będą potrzebne: kolorowe pomponiki, słomka,wytłaczanka do jajek. Zabawa jest prosta – dziecko przenosi kolejno kolorowe pomponiki do dziurek w wytłaczane do jajek. Dodatkowo możemy pomalować pisakami każdą dziurkę w innym kolorze. Wówczas zadaniem dziecka jest dopasować pomponik do otworu, odpowiadającego mu kolorem.

 

 

 

 

 

 

DZIECIĘCE MASAŻYKI

 

 

Oto propozycja zabawy, którą wszystkie dzieci z pewnością dobrze znają z przedszkola – masażyki. Siadamy na dywanie tak, abyśmy mieli przed sobą plecy dziecka. Następnie wykonujemy sympatyczny masaż zgodnie z treścią wiersza. Później następuje zamiana ról – dziecko wykonuje masażyk na naszych placach, powtarzając słowa wiersza.

 

Pisała pani na maszynie (stukamy palcami po plecach)

 

A, B, C, przecinek (piszemy litery na plecachi ciągniemy lekko za włosydziecka)

 

Że idą słonie (kładziemyna plecachna zmianę całe dłonie)

 

Potem konie (uderzamy lekko w plecy piąstkami)

 

Panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące idąpo plecach)

 

Z gryzącymi pieseczkami (delikatnie szczypiemy)

 

Świeci słońce (dłonią zataczamy kółka)

 

Płynie rzeczka (rysujemy krętą linię)

 

Pada deszczyk (stukamy wszystkimi palcami)

 

Czy czujesz dreszczyk? (łaskotamy)

 

 

ZABAWA – SKOJARZENIA

 

 

Kolejna prosta zabawa, która spodoba się tym najmłodszym i nieco starszym. Zaczynamy zabawę, mówiąc dowolne słowo, np. KROWA. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, które usłyszało, np. TRAWA. Zadaniem kolejnej osoby jest znalezienie skojarzenia do wyrazu TRAWA. I tak oto budujemy przykładowy łańcuch skojarzeń: KROWA – TRAWA – ZIELONY – ŻABA – JEZIORO – ŁÓDKA – WIOSŁO…

 

 

 

JAKI TO DŹWIĘK? – ZAGADKI SŁUCHOWE

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZHYP5MUlEMY

 

Powyżej znajdziecie link do ścieżki dźwiękowej, która prezentuje 15 różnych odgłosów znanych nam z otoczenia. Dziecko uważnie słucha i jednocześnie próbuje odgadnąć, co to za dźwięk.

 

 

 

 

 

 

 

 

KALOSZE – KARTY Z RYMAMI

 

 

Materiał zawiera plansze z kaloszami, na których przedstawiono pary obrazków, których nazwy się rymują (żółte kalosze – wyrazy z głoską [sz], fioletowe kalosze – wyrazy z głoską [k]). Możemy słownie dobierać pary lub wydrukować obrazki i zagrać w grę memory.