SŁODKA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 

Grę planszową pełna słodkości, którą możecie wydrukować, znajdziecie poniżej (źródło: Poszukiwacze SZ. Blok zabawlogopedycznych). Do gry potrzebne będą pionki i kostka.Zasady są proste. Gracz rzuca kostką. Liczba wyrzuconych oczek wskazuje ilość pól, o które przesuwa się do przodu. Następnie wspólnie wykonujemy zadanie, na którym graczsię zatrzymał (np. nadymaj policzki). Wygrywa ta osoba, która poprawnie wykona wszystkie zadania logopedyczne i jako pierwsza dotrze do mety.

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – „CHORA RÓZIA”

 

Przed Wami wierszyk „Chora Rózia”, dzięki któremu można usprawnić narządy aparatu artykulacyjnego. Rodzic czyta wierszyk, a dziecko wykonuje ruchy języka opisane w wierszu. Oto kolejna propozycja, pochodząca z książki „Gdzie jesteś języczku?. 30 zabawnych wierszyków usprawniających narządy mowy dziecka” Grażyny Wasilewicz.

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – GRA MEMORY

 

Ćwiczeniausprawniającenarządyartykulacyjnepołączone z ćwiczeniami pamięci (źródło: Poszukiwacze SZ. Blok zabaw logopedycznych).Drukujemy planszę z obrazkami i wycinamy je (planszę znajdziecie poniżej). Następnie rozkładamy je na dywanie lub stoliku rysunkiem w dół. Każdy gracz kolejno odsłania po dwie karty. Jeśli karty są różne –zapamiętujemy je i zasłaniamy z powrotem. Jeśli karty są takie same – zabieramy parę i wykonujemy ćwiczenie (opis ćwiczeń znajdziecie poniżej). Grę kończymy, gdy wszystkie pary zostaną odnalezione. Wygrywa ta osoba, która zbierze najwięcej par i poprawnie wykona wszystkie ćwiczenia logopedyczne.

 

 

 

 

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 

Przed Wami dziesięć propozycji ćwiczeń usprawniających narządy mowy (poniżej). Wszystkie propozycje pochodzą z książki: Język i Mowa.Ćwiczenia rozwijające motorykę narządów mowy. Materiały obrazkowo-metodyczne pomocnicze wspomagające rozwój mowy, a także stosowane w profilaktyce logopedycznej, K. Svobodova, J. Oczadły. Ćwiczenia najlepiejwykonywać przed lustrem, tak aby dziecko mogło kontrolować precyzję ruchów języka i warg. Każde ćwiczenie wykonajcie 5-10 razy powoli i dokładnie.

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ ROZWIJAJĄCYCH MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY

 

SUM – wielka ryba otwiera i zamyka usta. Powoli i płynnie otwieraj ustaaż do maksymalnego rozwarcia, a następnie powoli i płynnie zamykaj usta.

 

 

 

PAJACYK – śmieje się i przesyła buziaki. Najpierw szeroko sięuśmiechaj, a później zrób „dzióbek” jak przy całusach.

 

BALONIK -nabieraj powietrza do obu policzków, chwilę przytrzymaj, anastępnie gwałtownie wypuść powietrze.

 

 

 

PIŁECZKA – skacze z jednej strony na drugą. Nabierz powietrze dojednego policzka, a następnie przepchnij powietrze do drugiego policzka. Na koniec wypuść powietrze przez usta.

 

 

 

 

KOŃ – parska. Nabierz powietrza i mocno je wypuść. Wypuszczony strumieńpowietrza spowoduje delikatną wibrację warg i lekkie wysunięcie ich do przodu.

 

MYSZKA – chce wydostać się z worka. Czubkiem języka wypychaj odwewnątrz na przemian lewy i prawy policzek. Usta są zamknięte.

 

 


 

 

 

DZIĘCIOŁ – stuka w drzewo. Czubkiem języka lekko stukaj o wałekdziąsłowy bezpośrednio za górnymi zębami. Usta są otwarte, dolna szczęka pozostaje nieruchoma.

 

 

 

 

KONIK – kłusuje. Kląskaj. Usta otwarte, dolna szczęka pozostajenieruchoma.

 

 

 

 

GIMNASTYKA – czubkiem języka dotykaj raz wałka dziąsłowego zagórnymi zębami, a raz dziąsła za dolnymi zębami. Usta są otwarte, dolna szczęka pozostaje nieruchoma.

 

 

 

 

IGŁA I PLACEK – ułóż luźno czubek języka na dolnej wardze. Nazmianę ściągaj język w grot (wąski język – „igła), a następnie rozluźniaj język (zaokrąglony, szeroki język – „placek”). Usta otwarte, wargi pozostają bierne.

 

 

 

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – GRA PLANSZOWA „SŁONIE”

 

Słoniową grę planszową, którą możecie wydrukować, znajdziecie poniżej (źródło: Poskramiacze S. Zabawy logopedyczne). Plansza składa się z dwóch części. Do gry potrzebne będą pionki i kostka. Zasady są proste. Gracz rzuca kostką. Liczba wyrzuconych oczek wskazuje ilość pól, o które przesuwa się do przodu. Następnie wspólnie wykonujemy zadanie, na którym gracz się zatrzymał (np.udawaj lwa). Wygrywa ta osoba, która poprawnie wykona wszystkie zadania logopedyczne i jako pierwsza dotrze do mety.

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – PIÓRKA NA WIETRZE

Do zabawy potrzebujemy: patyk, sznurek, kolorowe piórka. Do patyka za pomocą sznurka przymocowujemy kolorowe piórka. Następnie nabieramy powietrze nosem, a wypuszczamy ustami. Dmuchamy raz lekko (wieje lekki wietrzyk), a raz mocno (szaleje wichura).

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „DMUCHAWIEC”

 

Wycięte nasiona dmuchawca należy przenieść za pomocą słomki na dużą ilustrację. Po ułożeniu wszystkich nasion, można dmuchawiec zdmuchnąć. Pamiętajcie, że nabieramy powietrze nosem, a wypuszczamy ustami. Podczas dmuchania usta powinny być ułożone w „dzióbek”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „UGAŚ POŻAR”

Wydrukuj plansze i wytnij płomienie. Następnie za pomocą słomki dziecko umieszcza płomienie na każdym oknie i drzwiach. Na koniec za pomocą słomki gasi pożar, zdmuchując płomienie. Zadanie można wykonywać także bez słomki. Wówczas należy pamiętać, aby dziecko w trakcie dmuchania układało usta w „dzióbek”.

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „PARKOWANIE”

 

Wycinamy z papieru małe, kolorowe samochodziki. Zadaniem dziecka jest przenieść samochodzik do garażu (np. pudełko po zapałkach) przy użyciu słomki. Pamiętajmy, aby pudełko leżało blisko autka. Można także oznaczyć kolorem pudełka po zapałkach. Wówczas dziecko będzie dopasowywało samochodzik do pudełka pasującego pod względem kolorystycznym.

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „SMOKI”

 

Za górami, za lasami mieszkała królewna otoczona smokami. Dawno temu ją tam uwięziły i nigdy z zamku jej nie wypuściły. Aż pewnego dniazjawił się cny rycerz na swym wiernym rumaku…     Przed Wamiplansza do wydruku. Wytnijcie smoki i ułóżcie je na zamku za pomocą słomki. Następnie pomóżcie rycerzowi uwolnić księżniczkę. Za pomocą słomki zrzućcie smoki w przepaść, mocno dmuchając na nie.Pamiętajcie, że powietrze wdychamy nosem, a wydychamy ustami ułożonymi w „dzióbek”.

 

STRAŻACKA ZABAWA Z SAMOGŁOSKAMI

 

Zaznacz  drogę,  jaką  musi  pokonać  strażak,  aby dotrzeć do palącego się domu. Przesuwaj palcem wskazującym po śladzie i jednocześnie głośno i wyraźnie wypowiadaj samogłoski: A,O, E itd. Dla wzmocnienia doznań sensorycznych polecam wykleić wzór, np. plasteliną lub włóczką – wówczas dziecko będzie przesuwać palec po wypukłej teksturze.

 

 

 

 

GRA W KOSTKI

 

Wytnij szablon kostki znajdujący się poniżej (źródło: Poskramiacze S. Zabawy logopedyczne. Zegnijwzdłużczarnych pogrubionych linii. Szare wypustki posmaruj klejem i sklej kostkę. Na kostce znajdują się zadania. Przyszykuj również małe karteczki z obrazkami lub napisami (wyrazy z kategorii, np. zabawki) i wrzuć je do miseczki. Zadanie polega na tym, aby najpierw dziecko wylosowało karteczkęz obrazkiem/z napisem, a następnie rzuciło kostką. Sprawdźcie, co wypadło, a następnie dziecko wykonuje polecenie z danym słowem. Przykładowa realizacja: wylosowane słowo: POCIĄG, zadanie z kostki: „Podziel na sylaby słowo... Klaśnij tyle razy, ile jest sylab”. Wówczas dziecko klaszcze dwa razy, dzieląc na sylaby PO-CIĄG.

 

 

 

RODZINNE SEKWENCJE

 

 

Przed Wami dwie plansze – pierwsza zawiera obrazki do wycięcia, przedstawiające członków rodziny (mama, tata, dziecko, babcia, dziadek), a druga – sekwencje. Zadaniem dziecka jest kontynuowanie sekwencji według wzoru. Np. babcia-mama-babcia-mama-babcia-mama… Dodatkowym urozmaiceniem zabawy może być to, że dziecko układa obrazki za pomocą słomki.

 

 

 

 

 

ZABAWA „JEŚLI CHCESZ”

Dwie osoby stają naprzeciwko siebie. Zabawa naprzemienna: raz ty, raz ja. Jedna osoba trzyma woreczek, który będzie rzucać. Jeśli nie macie woreczka, możecie użyć małej piłki lub maskotki. Osoba trzymająca woreczek wydaje komendę: „Jeśli chcesz woreczek podskocz / obróć się / ukłoń się / tupnij / klaśnij /powiedz tak, jak ja” itd. Druga osoba wykonuje polecenie zanim otrzyma woreczek. Później następuje zamiana ról. Uwaga! Kolejne komendy dodajemy do już obecnych w zabawie. Im dłużej zabawa trwa, tym więcej komend do zapamiętania i wykonania.

 

 

 

ZABAWA PALUSZKOWA „PAJĄCZEK”

https://www.youtube.com/watch?v=uJbzosrJXsk

 

Zabawa logopedyczna z Mówi Aga. Zabawa paluszkowa rozwijająca pamięć, usprawniająca motorykę małą, wzbogacająca słownictwo oraz rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową. Śpiewamy piosenkę i wykonujemy określone ruchy palców i rąk.

 

„Małe pajączki mają zgrabne rączki, Plotą pajęczynkę, by nakarmić swą rodzinkę. / x3 Nagle przyszedł wiatr, zdmuchnął cały świat. Zerwał pajęczynkę, przewrócił rodzinkę.

 

Raz pajączek mały wspinał się do góry,

 

Chciał zobaczyć słońce, a zobaczył chmury.

 

Zaczął padać deszczyk, zmył pajączka z góry,

 

A pajączek dzielny znowu chce do góry.”