„MAŁA MYSIA” – BAJKA LOGOPEDYCZNA

 

         Przed Wami kolejna dawka ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Tym razem pomoże nam w tym bajka logopedyczna. Dorosły czyta, a dziecko współuczestniczy, wykonując ćwiczenia wpisane w nawiasie lub naśladując odgłosy zwierząt. Do tekstu bajki załączam kolorowankę.

 

MAŁA MYSIA

 

         Wczesnym rankiem mała myszka Mysia wyszła ze swojej norki na poszukiwanie przygód (język wysuwamy daleko do przodu). Rozgląda się ciekawie dookoła (język oblizuje szeroko otwarte usta). Zastanawia się, w którą stronę iść na spacer: w lewo (język dotyka do lewego kącika warg) czy w prawo (język dotyka do prawego kącika warg). Poszła w lewo i weszła do dużego lasu. Rozgląda się (oblizujemy wargi), patrzy do góry na rosnące na drzewach szyszki (język dotyka do górnej wargi) i w dół na mięciutki mech (język wysunięty na brodę). W oddali słychać odgłosy leśnych ptaków. Mała myszka próbuje je naśladować:

 

-  kuku, kuku, kuku – tak kuka kukułka

 

-  huuhuu, huuhuu, huuhuu – teraz słychać sowę

 

-  puk, puk, puk – to dzięcioł stukający w drzewa.

 

Po krótkiej wędrówce Mysia doszła na polankę. Poczuła się zmęczona i głodna. Wyjęła z torby śniadanie i zaczęła je jeść (naśladujemy ruchy żucia). Po jedzeniu myszka oblizuje wąsiki (język oblizuje górną wargę) oraz ząbki (język oblizuje górne i dolne zęby). Zrobiło się późno i Mysia postanowiła wrócić do domu. A tam czekała na nią niespodzianka. Przyszli do niej goście: - kurka (ko, ko, ko, ko), żabka (kum, kum, kum, kum) i kaczuszka (kwa, kwa, kwa, kwa). Mysia przywitała ich serdecznie (cmokamy). Poczęstowała ich herbatą, ale picie było gorące. Goście musieli mocno dmuchać, aby je ostudzić (dmuchamy kilka razy: wdech nosem – wydech buzią). Gdy nastał wieczór, goście pożegnali się z Mysią (cmokamy). Myszka poszła do łazienki, aby się umyć. Umyła zęby (język oblizuje górne i dolne zęby) i wypłukała buzię (nabieramy do policzków powietrze i przepychamy z jednego do drugiego). Potem ubrała piżamkę i poszła spać (chrapanie). DOBRANOC MYSIU!

 

Kolorowanka Mała Mysia

 

 

ALFABETYCZNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 

         Kolejna propozycja zaczerpnięta z www.rysopisy.eduzabawy.com. Poznajemy lub utrwalamy alfabet, jednocześnie ćwicząc nasze buzie i języki. Każde ćwiczenie wykonujemy po 5 razy.

 

 

 

ZAKRĘCONA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 

Wersja pierwsza: Karty z ufoludkami używamy wraz ze spinnerem (wystarczy też zwykła kredka), który układamy na środku koła, a następnie wprowadzamy w ruch. Dziecko ma za zadanie powtórzyć ćwiczenia wykonywane przez ufoludka, którego wskazują ramiona spinnera (lub kredki).

Wersja druga: karty z ufoludkami drukujemy podwójnie i gramy w grę memory. Materiał pobrany z: www.printoteka.pl.

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

– PRZENOSZENIE SŁOMKĄ PŁATKÓW ŚNIADANIOWYCH

 

         Do zabawy potrzebujemy: płatki śniadaniowe (kulki), słomka, dwie miseczki. Wsypujemy kulki do jednej miski. Dziecko słomką zasysa kulkę i przenosi ją do drugiej miseczki. Można zrobić zawody, kto przeniesie więcej kulek. Można bić własne rekordy. Jeśli kulka spadnie na stół, podnosimy ją tą sama metodą.

 

 

DMUCHAJAKA LOGOPEDYCZNA Z BUTELKI

 

            Do zabawy potrzebujemy: butelkę ściętą na końcu, słomkę, różne rzeczy do dmuchania (lekką kulkę, papierek, kawałki bibuły, konfetti, pomponiki). Robimy dziurę w nakrętce, a następnie wkładamy do niej słomkę. Gdy wszystko już gotowe, wrzucamy coś lekkiego do ściętej butelki i dmuchamy.

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – SŁOMKOWE BAŃKI

 

Nowa wersja zabawy z bańkami. Potrzebujemy: plastikową słomkę (nacinamy koniec słomki około 1cm i odciągamy nacięte paski tak, aby powstał „kwiatek”), mieszanka płynu do naczyń i wody (według własnego uznania, metodą prób i błędów). Moczymy słomkę w mieszance płynu i wody, wciągamy powietrze nosem i przytrzymujemy, bierzemy słomkę do ust i zaczynamy dmuchać (aby uniknąć napicia się płynu, dziecko wkłada słomkę do ust dopiero po wyciągnięciu jej z pojemnika z płynem). Gdy dziecko opanuje już technikę, możemy zrobić konkurs – kto zrobi największą bańkę lub czyja bańka dłużej będzie się unosić w powietrzu. Można zagrać także w bańkosiatkę. Jeden zawodnik wypuszcza bańkę i stara się przedmuchać ją na pole przeciwnika. Drugi zawodnik odpowiada tym samym. Gramy tak długo, dopóki bańka nie pęknie.

 

 

WIEJSKIE ZWIERZĘTA – GRY INTERAKTYWNE

 

Przed Wami cztery linki do interaktywnych gier, których głównymi bohaterami są wiejskie zwierzęta:

 

„Kogo słyszysz”?

 

https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc?fbclid=IwAR3QGGGML9BibMG-

 

FLVKyXoGGjLfqHFrixDwWjI_LXIjhrMZDKDXmxrui0c

 

„Kto tu mieszka?”

 

https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07

 

„Ćwiczymy pamięć” https://view.genial.ly/5e95a496d82ffd0dbff5dbb4

 

„Na jaką głoskę”

 

https://view.genial.ly/5e94acb69334740d78ba4412

 

 

 

LISTA ZAKUPÓW

 

 

`        Dziecko wraz z rodzicami, rodzeństwem siada w kole. Pierwsze osoba rozpoczyna zabawę, mówiąc zdanie „Dzisiaj musimy kupić…” – tutaj podaje nazwę przedmiotu, który możemy kupić w sklepie. Kolejna osoba musi z pamięci wymienić „listę zakupów” i dodać nowy przedmiot. Wcześniej możemy się wcześniej

 

umówić, że wymieniamy tylko owoce lub tylko produkty spożywcze, lub tylko nabiał…

 

Przykład:

 

Jaś: Dzisiaj musimy kupić mąkę.

 

Ala: Dzisiaj musimy kupić mąkę i pomidory.

 

Mama: Dzisiaj musimy kupić mąkę, pomidory i ziemniaki…

 

 

LOGOPEDYCZNE ZABAWY ZE SPINACZAMI

 

            Do zabawy potrzebujemy: sznurek, spinacze do bielizny, wycięte karty z bohaterami Psiego Patrolu (poniżej). Sznurek zawieszamy między dwoma krzesłami. Następnie wycinamy karteczki z bohaterami z popularnej bajki. Zadanie polega na wykonaniu wylosowanego zadania, a następnie przyczepienie kartki spinaczem do sznurka. W ten sposób ćwiczymy nie tylko nasze buzie i języki, ale również nasze rączki.

 

 

PUDEŁKO RÓŻNOŚCI

 

            Do plastikowego pudełka wsypujemy np. ryż, drobny makaron lub fasolę. Następnie razem z dzieckiem przygotowujemy kilka przedmiotów niewielkich rozmiarów. Mogą to być: spinacz do bielizny, moneta, mała kuleczka, klocek, mały samochodzik, różne figurki-zabawki. Następnie wrzucamy je do pudełka. Zadanie polega na tym, aby dziecko z zamkniętymi oczami kolejno losowało po jednym przedmiocie i jedynie za pomocą dotyku zgadywało, co to jest.

 

 

RĘKAWICZKA – ĆW. ARTYKULACYJNE Z SAMOGŁOSKAMI

 

            Do zabawy będzie nam potrzebna jednorazowa rękawiczka. Na każdym palcu rękawiczki wpisujemy samogłoskę (A, O, U, E, Y) – na prawą i lewą rękę. Dziecko zakłada rękawiczki na dłonie. Następnie ściąga rękawiczkę, ciągnąc kolejno za każdy palec i jednocześnie wypowiada wpisane samogłoski. Możemy

 

wypowiadać samogłoski na różne sposoby – od głośnego do cichego, od cichego do głośnego, krótko a, a, a, lub długo aaaaaaaaaa…..