GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – GRA ONLINE

 

 

https://wordwall.net/pl/resource/1007337/logopedia

 

Powyżej znajdziecie link do logopedycznej gry online, której celem jest usprawnienie narządów mowy. Zasady są proste – przed Wami 11 pudełek. Kolejno klikamy na każde pudełko i wykonujemy ćwiczenie, które się w nim kryje.

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – „NA TROPIE”

 

Na początek odrysowujemy kilka razy stopę dziecka na kartce papieru. Następnie wycinany ją. Później na każdej wyciętej stopie wpisujemy ćwiczenie usprawniające narządy aparatu artykulacyjnego (np. kląskamy, robimy, baloniki, parskamy, przesyłamy buziaki). Gdy wszystko już jest gotowe, rodzic chowa stopy w różnych miejscach. Zadaniemdziecka jest odnaleźć wszystkie ślady stóp. Gdy dziecko odnajdzie jakiś ślad, wykonuje dane ćwiczenie. Jeśli dziecko poprawnie wykona ćwiczenie, wówczas może szukać dalej. Zabawa kończy się, gdy wszystkie tropy zostaną odnalezione, a ćwiczenia poprawnie wykonane.

 

 

 

 

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA PRZED LUSTREM – „WESOŁE MINKI”

 

Zabawa polega na tym, aby naprzemiennie wymyślać i wykonywać ćwiczenia usprawniające narządy aparatu artykulacyjnego, które do tej pory poznaliśmy. Cały czas kontrolujemy ułożenie narządów mowy, patrząc w lustro.

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – ROZDMUCHANE FARBY

 

https://www.youtube.com/watch?v=3t2TOWx1SQ8

 

Przed Wami pomysł, który łączy ze sobą zabawy plastyczne i ćwiczenia oddechowe. Do zabawy potrzebujemy: kartkę papieru (najlepiej nieco grubsza, żeby w odpowiedni sposób chłonęła wodę), farby plakatowe lub wodne, czystą wodę, pędzelek lub pipetkę (do kupienia w aptece), słomkę. Farbę, którą chcemy użyć rozrabiamy napalecie lub w jakimś plastikowym pojemniku z dużą ilością wody i pędzlem lub pipetką (wówczas dodatkowo będzie to ćwiczenie motoryki małej) nakładamy farbę na kartkę tak, aby powstała plama. Następnie bierzemy słomkę i dmuchając przez nią, rozprowadzamy farbę w różnych kierunkach. Możemy robić dowolne kleksy lub konkretne kompozycje – podwodną rafę, zabawne stworki. Co nam tylko podpowie wyobraźnia.

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – DMUCHANIE NA KŁĘBKI WATY

 

Do zabawy potrzebny będzie kłębek waty oraz słomka. Zasady są bardzo proste. Dziecko musi przedmuchać watowe piłeczki do wyznaczonych wcześniej miejsc – od fotela do kanapy lub mogą to być miejsca oznaczone wcześniej na podłodze np. taśmą klejącą.

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „MUCHOMOREK”

 

 

Do zabawy potrzebujemy: szablon grzyba, wycięte papierowe kropki, słomkę. Drukujemy (szablon poniżej) lub rysujemy kontur grzyba na kartce. Następnie wycinamy z papieru kilka kropek. Słomką przenosimy kropki na kapelusz grzyba (powietrze wciągamy przez słomkę tak, jakbyśmy pili sok).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE – „SŁOŃ”

 

https://www.youtube.com/watch?v=HPOL8CtdFWA

 

Do zabawy potrzebujemy: papier kolorowy, klej, słomkę. Instrukcja, w jaki sposób zrobić słonia w linku powyżej. Gdy, już wszystko będzie gotowe, nie pozostaje nam nic innego, jak dobrze się bawić. Pamiętajcie, że powietrze nabieramy nosem, a wydychamy ustami.

 

 

 

 

ZAGADKI LOGOPEDYCZNE – ZABAWKI

 

Zabawa polega na tym, że rodzic układa przed dzieckiem różne zabawki (pluszowy miś, lalka, samochód, koparka, piłka). Zadanie polega na wzajemnym zadawaniu sobie zagadek na temat zabawek. Np. Jest żółty, ma cztery koła i kierownicę, służy do jeżdżenia – SAMOCHÓD.

 

 

SYLABOWA GIMNASTYKA

 

Zabawa polega na tym, że rodzic pokazuje dziecku jakiś przedmiot lub obrazek, a maluch dzieli go na sylaby, jednocześnie wykonując jeden z wybranych ruchów – klaskanie, skakanie obunóż lub na jednej nodze, kręcenie się wokół własnej osi, robienie przysiadów, pajacyków itp. Wykonujemy tyle ruchów, ile jest sylab w danym wyrazie. Wten sposób oprócz aktywności słownej, mamy również element aktywności fizycznej.Z pewnością dzieci polubią tę zabawę.

 

 

TURLANE OPOWIEŚCI

 

Dziecko i rodzic siadają naprzeciwko siebie. Pośrodku między nimi leży plansza z obrazkami (planszę znajdziecie poniżej). Pierwsza osoba rzuca kostką cztery razy. Za każdym razem liczba oczek odsyła nas do odpowiedniego pola w odpowiedniej kolumnie tabeli. I tak, np. gdy wyrzucimy kolejno: 6, 3, 2, 5…. Odczytujemy pole 6 wkolumnie I (kiedy?), pole 3 w kolumnie II (gdzie?), pole 2 w kolumnie III (kto?) i na koniec pole 5 w kolumnie IV (co?). Następnie tworzymy z tego krótką opowieść. Pomysł zaczerpnięty z: www.kreatywnapedagogika.wordpress.com.

 

 

 

 

 

 

CO TU NIE PASUJE? – ĆWICZENIA SPOSTRZEGAWCZOŚCI

 

Materiał zawiera kartę z 6 ilustracjami (poniżej), na których przedstawiono sytuacje absurdalne. Dziecko ma za zadanie przyjrzeć się obrazkom i opisać, które z elementów nie powinny znaleźć się na ilustracji i dlaczego.

 

 

 

 

 

BAJKA LOGOPEDYCZNA

 

Rodzic czyta bajkę i pokazuje ruchy języka, a dziecko naśladuje.

 

 

„Indianie”

 

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokamy) i żonami (cmokamy). Wsiadają na swoje konie i jadą (kląskanie) przezmost (usta jak do Ui kląskamy) i przez prerię (usta jak do I i kląskamy). Konie zmęczyły się (parskamy) i dają znak, że chcą pić (ihaaa, ihaaa). Indianie zatrzymują konie (prrr, prrr). Konie piją (ruchy języka z dołu do góry). Nagle Indianie zobaczyli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchamy na złączone w „łódkę” ręce). Upieki na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskamy). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewamy) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zawołali na konie: a-e-o, y-u-i (przeciągamysamogłoski). Wsiedli na nie i pojechali (kląskamy) przez prerię (usta jak do I i kląskamy), a potem przez most (usta jak do U i kląskamy). Wrócili do wioski iprzywitali się ze swoimi dziećmi (cmokamy) i żonami (cmokamy).