GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – MEMO RYSOPISY
Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne połączone z ćwiczeniami pamięci. Wystarczy wydrukować karty. Następnie rozkładamy je na dywanie lub stoliku rysunkiem w dół. Każdy gracz kolejno odsłania po dwie karty. Jeśli karty są różne – zapamiętujemy je i zasłaniamy z powrotem. Jeśli karty są takie same – zabieramy parę i wykonujemy ćwiczenie. Grę kończymy, gdy wszystkie pary zostaną odnalezione. Wygrywa ta osoba, która zbierze najwięcej par. Materiały pobrano z www.rysopisy.eduzabawy.com.
1. Paszcza lwa – ziewamy,
2. Konik – kląskamy,
3. Śpiewak – śpiewamy la la la na melodię „Wlazł kotek na płotek”,
4. Kotek – oblizujemy się,
5. Rybka – robimy rybie usta,
6. Ptaszki – wysyłamy buziaki,
7. Balony – nadymamy policzka,
8. Kubek – dmuchamy na dłoń tak, jakbyśmy chcieli ostudzić picie,
9. Pędzel – przesuwamy językiem po podniebieniu przód-tył,
10.Pies – szczekamy hau, hau.
ZABAWA Z ELEMENTAMI JĘZYKA MIGOWEGO
https://www.youtube.com/watch?v=tiATj2-cLvM
Przed Wami piosenka „Jadę, jadę…”, którą wprost uwielbiam. Jest gwarancją dobrej zabawy. Uwaga, piosenka może budzić wiele pozytywnych emocji i chodzić nam po głowie jeszcze przez wiele, wiele godzin po skończonej zabawie! Zaśpiewajcie i zamigajcie razem w domu.
Zabawy logopedyczne na wesoło:)
Ćwiczenie oddechowe:
Tworzenie piany; ćwiczenia oddechowe w konfiguracji
długo- krótko- długo
słabo- mocno- bardzo mocno
Zabawa w tworzenie piany, która wpływa na usprawnianie toru oddechowego. Do kubka wlewamy trochę wody, dodajemy np. mydło w płynie. Dziecko za pomocą słomki wdmuchuje powietrze, dzięki czemu powstaje piana. Proszę pamiętać o tym żeby powietrze pobierać nosem a wydmuchiwać ustami.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – zabawa logopedyczna
„Konik Kopytko”
* Konik wstał wcześnie rano, przeciągnął się i ziewnął aaaaa (naśladujemy przeciąganie się i ziewanie aaaa)
* Postanowił zjeść pyszne śniadanie. Wybrał się na łąkę (kląskamy – uderzamy czubkiem języka o podniebienie)
* Dotarł na piękną polankę, gdzie trawa była soczyście zielona. Konik z radości zawołał iha, ha (powtarzamy iha, ha, iha, ha)
* Zaczął jeść trawę (poruszamy intensywnie wargami, żuchwą jakbyśmy naśladowali żucie)
i połykać (naśladujemy połykanie)
* Znowu skubnął trawę (powtarzamy czynność żucia i połykania)
* Jedno źdźbło trawy przykleiło się konikowi do podniebienia (unosimy język do góry i przesuwamy od górnych zębów do tylnej ściany podniebienia)
* Śniadanie było bardzo obfite i udane więc konik Kopytko pogłaskał się po brzuszku (my też głaszczemy się po brzuszku)
* Potem oblizał się: najpierw górną wargę, potem dolną, a na końcu dookoła (my też się oblizujemy)
* Kopytko bardzo dbał o czystość i chciał mieć zdrowe zęby, więc po jedzeniu umył je (oblizujemy górne zęby i dolne zęby)
* Potem policzył, czy wszystkie zęby są na swoim miejscu (dotykamy czubkiem języka kolejno zębów górnych i dolnych)
* Konik Kopytko po sytym śniadaniu i czynnościach higienicznych postanowił wybrać się na przejażdżkę po okolicy (kląskamy)
* Zatrzymał się, parsknął „prrr” (naśladujemy parskanie poruszając wagami)
* Stojąc zobaczył małą pszczółkę, która cichutko bzyczała zbierając nektar z kwiatów bzzzzzz (naśladujemy bzyczenie bzzzzzzz)
* Przywitał się hej, hej (powtarzamy hej, hej) i pojechał dalej.
* Zawołał iha, ha (powtarzamy iha, ha)
* Po chwili zatrzymał się ponownie i zobaczył małego świerszcza, który pięknie grał – cyk, cyk, cyk (powtarzamy cyk, cyk, cyk)
* Przywitał się hej, hej (powtarzamy hej, hej) i pognał dalej
* Po drodze spotkał jeszcze żabkę, która kumkała kum, kum (powtarzamy kum, kum, kum)
i bociana, który przywitał się z konikiem klekocząc kle, kle, kle (powtarzamy kle, kle, kle)
* Wędrówka bardzo zmęczyła konika Kopytko. Postanowił odpocząć, więc wrócił do domu, ziewnął aaaaa (naśladujemy ziewanie aaaaaa) i usnął smacznie chrapiąc (naśladujemy chrapanie chrrrr, chrrr)
Uważnie słuchaj i pokazuj:)
Ćwiczymy głoskę „s”. Usta układają się w szeroki uśmiech, język za dolnymi zębami, a zęby zbliżone do siebie :) syczymy: sa, se, so, su, sy
Nazwij obrazki:)
Sssssyczący wierszyk:) Powtórz:)