GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – MEMO RYSOPISY

 

            Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne połączone z ćwiczeniami pamięci. Wystarczy wydrukować karty. Następnie rozkładamy je na dywanie lub stoliku rysunkiem w dół. Każdy gracz kolejno odsłania po dwie karty. Jeśli karty są różne – zapamiętujemy je i zasłaniamy z powrotem. Jeśli karty są takie same – zabieramy parę i wykonujemy ćwiczenie. Grę kończymy, gdy wszystkie pary zostaną odnalezione. Wygrywa ta osoba, która zbierze najwięcej par. Materiały pobrano z www.rysopisy.eduzabawy.com.

 

 

1.     Paszcza lwa – ziewamy,

2.     Konik – kląskamy,

3.      Śpiewak – śpiewamy la la la na melodię „Wlazł kotek na płotek”,

4.     Kotek – oblizujemy się,

5.     Rybka – robimy rybie usta,

6.     Ptaszki – wysyłamy buziaki,

7.     Balony – nadymamy policzka,

8.      Kubek – dmuchamy na dłoń tak, jakbyśmy chcieli ostudzić picie,

9.     Pędzel – przesuwamy językiem po podniebieniu przód-tył,

10.Pies – szczekamy hau, hau.

 

 

ZABAWA Z ELEMENTAMI JĘZYKA MIGOWEGO

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=tiATj2-cLvM

 

            Przed Wami piosenka „Jadę, jadę…”, którą wprost uwielbiam. Jest gwarancją dobrej zabawy. Uwaga, piosenka może budzić wiele pozytywnych emocji i chodzić nam po głowie jeszcze przez wiele, wiele godzin po skończonej zabawie! Zaśpiewajcie i zamigajcie razem w domu.

 

 

 

 

Zabawy logopedyczne na wesoło:)

 

 

Ćwiczenie oddechowe:

Tworzenie piany; ćwiczenia oddechowe  w konfiguracji

 

długo- krótko- długo

słabo- mocno- bardzo mocno

Zabawa w tworzenie piany, która  wpływa na usprawnianie toru oddechowego. Do kubka wlewamy trochę wody, dodajemy np. mydło w płynie. Dziecko za pomocą słomki wdmuchuje powietrze, dzięki czemu powstaje piana. Proszę pamiętać o tym żeby powietrze pobierać nosem a wydmuchiwać ustami.

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – zabawa logopedyczna

„Konik Kopytko”

 

* Konik wstał wcześnie rano, przeciągnął się i ziewnął aaaaa (naśladujemy przeciąganie się i ziewanie aaaa)

* Postanowił zjeść pyszne śniadanie. Wybrał się na łąkę (kląskamy – uderzamy czubkiem języka o podniebienie)

* Dotarł na piękną polankę, gdzie trawa była soczyście zielona. Konik z radości zawołał iha, ha (powtarzamy iha, ha, iha, ha)

* Zaczął jeść trawę (poruszamy intensywnie wargami, żuchwą jakbyśmy naśladowali żucie)

i połykać (naśladujemy połykanie)

* Znowu skubnął trawę (powtarzamy czynność żucia i połykania)

* Jedno źdźbło trawy przykleiło się konikowi do podniebienia (unosimy język do góry i przesuwamy od górnych zębów do tylnej ściany podniebienia)

* Śniadanie było bardzo obfite i udane więc konik Kopytko pogłaskał się po brzuszku (my też głaszczemy się po brzuszku)

* Potem oblizał się: najpierw górną wargę, potem dolną, a na końcu dookoła (my też się oblizujemy)

* Kopytko bardzo dbał o czystość i chciał mieć zdrowe zęby, więc po jedzeniu umył je (oblizujemy górne zęby i dolne zęby)

* Potem policzył, czy wszystkie zęby są na swoim miejscu (dotykamy czubkiem języka kolejno zębów górnych i dolnych)

* Konik Kopytko po sytym śniadaniu i czynnościach higienicznych postanowił wybrać się na przejażdżkę po okolicy (kląskamy)

* Zatrzymał się, parsknął „prrr” (naśladujemy parskanie poruszając wagami)

* Stojąc zobaczył małą pszczółkę, która cichutko bzyczała zbierając nektar z kwiatów bzzzzzz (naśladujemy bzyczenie bzzzzzzz)

* Przywitał się hej, hej (powtarzamy hej, hej) i pojechał dalej.

* Zawołał iha, ha (powtarzamy iha, ha)

* Po chwili zatrzymał się ponownie i zobaczył małego świerszcza, który pięknie grał – cyk, cyk, cyk (powtarzamy cyk, cyk, cyk)

* Przywitał się hej, hej (powtarzamy hej, hej) i pognał dalej

* Po drodze spotkał jeszcze żabkę, która kumkała kum, kum (powtarzamy kum, kum, kum)

i bociana, który przywitał się z konikiem klekocząc kle, kle, kle (powtarzamy kle, kle, kle)

* Wędrówka bardzo zmęczyła konika Kopytko. Postanowił odpocząć, więc wrócił do domu, ziewnął aaaaa (naśladujemy ziewanie aaaaaa) i usnął smacznie chrapiąc (naśladujemy chrapanie chrrrr, chrrr)

 

 

Uważnie słuchaj i pokazuj:)

 

 

Ćwiczymy głoskę „s”. Usta układają się w szeroki uśmiech, język za dolnymi zębami, a zęby zbliżone do siebie :) syczymy: sa, se, so, su, sy

 

 

 

 

 

 

Nazwij obrazki:)

 

 

Sssssyczący wierszyk:)  Powtórz:)