ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Witam serdecznie! Przed Państwem propozycje zabaw logopedycznych na najbliższy czas. Tym razem ćwiczenia w wersji on-line, zastąpią te tradycyjne, w formie papierowej, z którymi dzieci najczęściej spotykają się na zajęciach w przedszkolu.
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
W czasie krótkiej rozgrzewki usprawniamy aparat mowy – język, wargi, podniebienie twarde i miękkie. Dzięki tym ćwiczeniom zaczynamy świadomie i celowo kierować ruchami narządów artykulacyjnych, prawidłowo odgryzamy, żujemy i połykamy pokarm, a także utrzymujemy narządy mowy we właściwej pozycji spoczynkowej.
RULETKA ON-LINE
Poniżej znajduje się link do stworzonej przeze mnie gry logopedycznej. Zasady są bardzo proste – kręcimy kołem, a następnie wykonujemy ćwiczenie, które wylosowaliśmy. Zabawę powtarzamy kilka razy.
https://wordwall.net/pl/resource/7397381/gang-fajniak%c3%b3w-gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka
MEMO – GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
Poniżej znajduje się link do kolejnej gry logopedycznej. Tym razem tradycyjną grę memory (którą dzieci znają z zajęć), przeniosłam do Internetu. Zasady są takie same – odsłaniaj po 2 karty jednocześnie. Jeśli znajdziesz parę, wykonaj ćwiczenie.
https://learningapps.org/display?v=py711d6gj20
ĆWICZENIA ODDECHOWE
Kolejny nieodłączny element każdych zajęć logopedycznych. W czasie ćwiczeń oddechowych uczymy się ekonomicznie gospodarować oddechem w czasie fonacji, różnicować fazy oddychania (wdech-wydech), wydłużamy fazę wydechową, stosujemy prawidłowy tor oddychania, a także potrafimy zachować właściwą postawę w trakcie fonacji.
PRZENOSZENIE LEKKICH PRZEDMIOTÓW ZA POMOCĄ SŁOMKI
Do zabawy potrzebujemy: słomkę, 2 miseczki i dowolne lekkie przedmioty (kolorowe pompony, malutkie kuleczki styropianowe, skrawki papieru w różnych kształtach, lekkie produkty spożywcze, takie jak groch, kulki śniadaniowe, popcorn). Do jednej miseczki wkładamy np. popcorn, a następnie przenosimy go do drugiej miseczki za pomocą słomki (wciągamy powietrze przez słomkę tak, jakbyśmy pili sok).
KOLOROWE DMUCHAŃCE
Przed Wami pomysł, który łączy ze sobą zabawę plastyczną i ćwiczenia oddechowe. Do zabawy potrzebujemy: grubszą kartkę papieru lub karton, farby plakatowe lub wodne, czystą wodę, pędzelek lub pipetkę, słomkę. Farbę, którą chcemy użyć rozrabiamy w jakimś pojemniku z dużą ilością wody, a następnie pędzlem lub pipetką nakładamy farbę na kartkę tak, aby postała plama. Bierzemy słomkę i dmuchając przez nią, rozprowadzamy farbę w różnych kierunkach. W ten sposób możemy tworzyć przeróżne kompozycje, a jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia. Poniżej zamieszczam link, w którym zobaczycie, w jaki sposób wygląda ta zabaw.
https://www.youtube.com/watch?v=3t2TOWx1SQ8
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE I ROZWIJAJĄCE MOWĘ
Poniżej znajdują się linki do stworzonych przeze mnie zabaw logopedycznych, które utrwalają wymowę poszczególnych głosek w nagłosie wyrazu (na początku). W zależności od ćwiczonej przez dziecko głoski, proszę wybrać odpowiedni link.
GŁOSKA S
https://learningapps.org/display?v=p91y0sbf520
GŁOSKA SZ
https://learningapps.org/display?v=pbs2r04xj20
GŁOSKA K
https://learningapps.org/display?v=pb92hgsra20
GŁOSKA L
https://learningapps.org/display?v=puhf1fmzk20
Poniżej znajdują się linki do zabaw utrwalających słownictwo z kategorii „Zabawki” oraz „Owoce i warzywa”.
ZABAWKI
https://learningapps.org/display?v=p719u2yrk20
OWOCE I WARZYWA
https://learningapps.org/display?v=pkgcmxsec20
ĆWICZENIA SŁUCHOWE
Na koniec propozycje prostych zabaw rozwijających percepcję słuchową, wzorkową oraz mowę bierną i czynną. Zabawy nie wymagają od nas użycia żadnych specjalistycznych pomocy logopedycznych, a w naturalny sposób wspierają proces terapeutyczny. Bawcie się dobrze.
https://www.youtube.com/watch?v=Tiv9XyDeRsY&ab_channel=GabrielaTomajczyk
Drodzy Rodzice, przed Wami propozycje profilaktycznych ćwiczeń logopedycznych.
Ćwiczenie oddechowe: „Tworzenie piany”
ćwiczenia oddechowe w konfiguracji:
długo- krótko- długo
słabo- mocno- bardzo mocno
Zabawa w tworzenie piany, która wpływa na usprawnianie toru oddechowego. Do kubka wlewamy trochę wody, dodajemy np. mydło w płynie. Dziecko za pomocą słomki wdmuchuje powietrze, dzięki czemu powstaje piana. Proszę pamiętać o tym żeby powietrze pobierać nosem a wydmuchiwać ustami.
DMUCHANIE NA PASKI PAPIERU
Do zabawy potrzebne będą kolorowe kartki i nożyczki. Wycinamy długie, kolorowe paski z papieru. Następnie trzymamy paski przed sobą na wysokości twarzy. Dmuchamy na nie tak, jak wieje wiatr na dworze – raz długo i lekko, a za chwilę – krótko i mocno.
Ćwiczenia buzi i języka
USTA OTWARTE SZEROKO I DŁUGIE WYMAWIANIE „AAAA”
![]() |
SZEROKI JĘZYK UNIESIONY ZA GÓRNE ZĘBY – JAK DO GŁOSKI [L]
CZUBEK JĘZYKA OPIERA SIĘ ZA DOLNYMI ZĘBAMI
UŁOŻENIE UST W DZIÓBEK I PRZYTRZYMANIE PRZEZ KILKA SEKUND
DŁUGIE WYMAWIANIE „UUUUU”
KLĄSKANIE ŚRODKIEM JĘZYKA
SZOROWANIE GÓRNYCH ZĘBÓW OD WEWNĘTRZNEJ STRONY
PRZELICZANIE GÓRNYCH ZĘBÓW CZUBKIEM JĘZYKA
SZEROKI UŚMIECH
USTA ZAOKRĄGLONE I DŁUGIE WYMAWIANIE „OOOO”
![]() |
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – zabawa logopedyczna
„Konik Kopytko”
* Konik wstał wcześnie rano, przeciągnął się i ziewnął aaaaa (naśladujemy przeciąganie się i ziewanie aaaa)
* Postanowił zjeść pyszne śniadanie. Wybrał się na łąkę (kląskamy – uderzamy czubkiem języka o podniebienie)
* Dotarł na piękną polankę, gdzie trawa była soczyście zielona. Konik z radości zawołał iha, ha (powtarzamy iha, ha, iha, ha)
* Zaczął jeść trawę (poruszamy intensywnie wargami, żuchwą jakbyśmy naśladowali żucie)
i połykać (naśladujemy połykanie)
* Znowu skubnął trawę (powtarzamy czynność żucia i połykania)
* Jedno źdźbło trawy przykleiło się konikowi do podniebienia (unosimy język do góry i przesuwamy od górnych zębów do tylnej ściany podniebienia)
* Śniadanie było bardzo obfite i udane więc konik Kopytko pogłaskał się po brzuszku (my też głaszczemy się po brzuszku)
* Potem oblizał się: najpierw górną wargę, potem dolną, a na końcu dookoła (my też się oblizujemy)
* Kopytko bardzo dbał o czystość i chciał mieć zdrowe zęby, więc po jedzeniu umył je (oblizujemy górne zęby i dolne zęby)
* Potem policzył, czy wszystkie zęby są na swoim miejscu (dotykamy czubkiem języka kolejno zębów górnych i dolnych)
* Konik Kopytko po sytym śniadaniu i czynnościach higienicznych postanowił wybrać się na przejażdżkę po okolicy (kląskamy)
* Zatrzymał się, parsknął „prrr” (naśladujemy parskanie poruszając wagami)
* Stojąc zobaczył małą pszczółkę, która cichutko bzyczała zbierając nektar z kwiatów bzzzzzz (naśladujemy bzyczenie bzzzzzzz)
* Przywitał się hej, hej (powtarzamy hej, hej) i pojechał dalej.
* Zawołał iha, ha (powtarzamy iha, ha)
* Po chwili zatrzymał się ponownie i zobaczył małego świerszcza, który pięknie grał – cyk, cyk, cyk (powtarzamy cyk, cyk, cyk)
* Przywitał się hej, hej (powtarzamy hej, hej) i pognał dalej
* Po drodze spotkał jeszcze żabkę, która kumkała kum, kum (powtarzamy kum, kum, kum)
i bociana, który przywitał się z konikiem klekocząc kle, kle, kle (powtarzamy kle, kle, kle)
* Wędrówka bardzo zmęczyła konika Kopytko. Postanowił odpocząć, więc wrócił do domu, ziewnął aaaaa (naśladujemy ziewanie aaaaaa) i usnął smacznie chrapiąc (naśladujemy chrapanie chrrrr, chrrr)
Uważnie słuchaj i pokazuj:)
Ćwiczymy głoskę „s”. Usta układają się w szeroki uśmiech, język za dolnymi zębami, a zęby zbliżone do siebie :) syczymy: sa, se, so, su, sy
![]() |
Sssssyczący wierszyk:) Powtórz:)