ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Witam serdecznie! Przed Państwem propozycje zabaw logopedycznych na najbliższy czas. Tym razem ćwiczenia w  wersji on-line, zastąpią te tradycyjne, w  formie papierowej, z którymi dzieci najczęściej spotykają się na zajęciach w przedszkolu.                                                                                                                                                         

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

W czasie krótkiej rozgrzewki usprawniamy aparat mowy – język, wargi, podniebienie twarde i miękkie. Dzięki tym ćwiczeniom zaczynamy świadomie i celowo kierować ruchami narządów artykulacyjnych, prawidłowo odgryzamy, żujemy i połykamy pokarm, a także utrzymujemy narządy mowy we właściwej pozycji spoczynkowej.

 

RULETKA ON-LINE

Poniżej znajduje się link do stworzonej przeze mnie gry logopedycznej. Zasady są bardzo proste – kręcimy kołem, a następnie wykonujemy ćwiczenie, które wylosowaliśmy. Zabawę powtarzamy kilka razy.

https://wordwall.net/pl/resource/7397381/gang-fajniak%c3%b3w-gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka

 

MEMO – GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Poniżej znajduje się link do kolejnej gry logopedycznej. Tym razem tradycyjną grę memory (którą dzieci znają z zajęć), przeniosłam do Internetu. Zasady są takie same – odsłaniaj po 2 karty jednocześnie. Jeśli znajdziesz parę, wykonaj ćwiczenie.

https://learningapps.org/display?v=py711d6gj20

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Kolejny nieodłączny element każdych zajęć logopedycznych. W czasie ćwiczeń oddechowych uczymy się ekonomicznie gospodarować oddechem w czasie fonacji, różnicować fazy oddychania (wdech-wydech), wydłużamy fazę wydechową, stosujemy prawidłowy tor oddychania, a także potrafimy zachować właściwą postawę w trakcie fonacji.

 

PRZENOSZENIE  LEKKICH  PRZEDMIOTÓW  ZA POMOCĄ SŁOMKI

Do zabawy potrzebujemy: słomkę, 2 miseczki i dowolne lekkie przedmioty (kolorowe pompony, malutkie kuleczki styropianowe, skrawki papieru w różnych kształtach, lekkie produkty spożywcze, takie jak groch, kulki śniadaniowe, popcorn). Do jednej miseczki wkładamy np. popcorn, a następnie przenosimy go do drugiej miseczki za pomocą słomki (wciągamy powietrze przez słomkę tak, jakbyśmy pili sok).

 

 

KOLOROWE DMUCHAŃCE

Przed Wami pomysł, który łączy ze sobą zabawę plastyczną i ćwiczenia oddechowe. Do zabawy potrzebujemy: grubszą kartkę papieru lub karton, farby plakatowe lub wodne, czystą wodę, pędzelek lub pipetkę, słomkę. Farbę, którą chcemy użyć rozrabiamy w jakimś pojemniku z dużą ilością wody, a następnie pędzlem lub pipetką nakładamy farbę na kartkę tak, aby postała plama. Bierzemy słomkę i dmuchając przez nią, rozprowadzamy farbę w różnych kierunkach. W ten sposób możemy tworzyć przeróżne kompozycje, a jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia. Poniżej zamieszczam link, w którym zobaczycie, w jaki sposób wygląda ta zabaw.

https://www.youtube.com/watch?v=3t2TOWx1SQ8

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE I ROZWIJAJĄCE MOWĘ

Poniżej znajdują się linki do stworzonych przeze mnie zabaw logopedycznych, które utrwalają wymowę poszczególnych głosek w nagłosie wyrazu (na początku). W zależności od ćwiczonej przez dziecko głoski, proszę wybrać odpowiedni link.

GŁOSKA S

https://learningapps.org/display?v=p91y0sbf520

GŁOSKA SZ

https://learningapps.org/display?v=pbs2r04xj20

GŁOSKA K

https://learningapps.org/display?v=pb92hgsra20

GŁOSKA L

https://learningapps.org/display?v=puhf1fmzk20

Poniżej znajdują się linki do zabaw utrwalających słownictwo z kategorii „Zabawki” oraz „Owoce i warzywa”.

ZABAWKI

https://learningapps.org/display?v=p719u2yrk20

OWOCE I WARZYWA

https://learningapps.org/display?v=pkgcmxsec20

 

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

Na koniec propozycje prostych zabaw rozwijających percepcję słuchową, wzorkową oraz mowę bierną i czynną. Zabawy nie wymagają od nas użycia żadnych specjalistycznych pomocy logopedycznych, a w naturalny sposób wspierają proces terapeutyczny. Bawcie się dobrze.

https://www.youtube.com/watch?v=Tiv9XyDeRsY&ab_channel=GabrielaTomajczyk 

 

 

Drodzy Rodzice, przed Wami propozycje profilaktycznych ćwiczeń  logopedycznych.

 

 

Ćwiczenie oddechowe: „Tworzenie piany”

ćwiczenia oddechowe  w konfiguracji:

 

 

długo- krótko- długo

słabo- mocno- bardzo mocno

Zabawa w tworzenie piany, która  wpływa na usprawnianie toru oddechowego. Do kubka wlewamy trochę wody, dodajemy np. mydło w płynie. Dziecko za pomocą słomki wdmuchuje powietrze, dzięki czemu powstaje piana. Proszę pamiętać o tym żeby powietrze pobierać nosem a wydmuchiwać ustami.

 

 

DMUCHANIE NA PASKI PAPIERU

Do zabawy potrzebne będą kolorowe kartki i nożyczki. Wycinamy długie, kolorowe paski z papieru. Następnie trzymamy paski przed sobą na wysokości twarzy. Dmuchamy na nie tak, jak wieje wiatr na dworze – raz długo i lekko, a za chwilę – krótko i mocno.

 

 

Ćwiczenia buzi i języka

 

 

USTA OTWARTE SZEROKO I DŁUGIE WYMAWIANIE „AAAA”

Obraz zawierający rysunek, żywność  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SZEROKI JĘZYK UNIESIONY ZA GÓRNE ZĘBY – JAK DO GŁOSKI [L]

 

 

 

Obraz zawierający rysunek, żywność  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

CZUBEK JĘZYKA OPIERA SIĘ ZA DOLNYMI ZĘBAMI

 

Obraz zawierający rysunek  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UŁOŻENIE UST W DZIÓBEK I PRZYTRZYMANIE PRZEZ KILKA SEKUND

 

 

Obraz zawierający rysunek, żywność  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

DŁUGIE WYMAWIANIE „UUUUU”

 

 

Obraz zawierający rysunek  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KLĄSKANIE ŚRODKIEM JĘZYKA

 

Obraz zawierający rysunek, żywność  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

SZOROWANIE GÓRNYCH ZĘBÓW OD WEWNĘTRZNEJ STRONY

 

 

 

Obraz zawierający rysunek, żywność  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZELICZANIE GÓRNYCH ZĘBÓW CZUBKIEM JĘZYKA

 

Obraz zawierający rysunek, żywność, pomieszczenie  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

 

SZEROKI UŚMIECH

 

 

Obraz zawierający rysunek, żywność  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

USTA ZAOKRĄGLONE I DŁUGIE WYMAWIANIE „OOOO”

Obraz zawierający rysunek, żywność  Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

 

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – zabawa logopedyczna

„Konik Kopytko”

 

* Konik wstał wcześnie rano, przeciągnął się i ziewnął aaaaa (naśladujemy przeciąganie się i ziewanie aaaa)

* Postanowił zjeść pyszne śniadanie. Wybrał się na łąkę (kląskamy – uderzamy czubkiem języka o podniebienie)

* Dotarł na piękną polankę, gdzie trawa była soczyście zielona. Konik z radości zawołał iha, ha (powtarzamy iha, ha, iha, ha)

* Zaczął jeść trawę (poruszamy intensywnie wargami, żuchwą jakbyśmy naśladowali żucie)

i połykać (naśladujemy połykanie)

* Znowu skubnął trawę (powtarzamy czynność żucia i połykania)

* Jedno źdźbło trawy przykleiło się konikowi do podniebienia (unosimy język do góry i przesuwamy od górnych zębów do tylnej ściany podniebienia)

* Śniadanie było bardzo obfite i udane więc konik Kopytko pogłaskał się po brzuszku (my też głaszczemy się po brzuszku)

* Potem oblizał się: najpierw górną wargę, potem dolną, a na końcu dookoła (my też się oblizujemy)

* Kopytko bardzo dbał o czystość i chciał mieć zdrowe zęby, więc po jedzeniu umył je (oblizujemy górne zęby i dolne zęby)

* Potem policzył, czy wszystkie zęby są na swoim miejscu (dotykamy czubkiem języka kolejno zębów górnych i dolnych)

* Konik Kopytko po sytym śniadaniu i czynnościach higienicznych postanowił wybrać się na przejażdżkę po okolicy (kląskamy)

* Zatrzymał się, parsknął „prrr” (naśladujemy parskanie poruszając wagami)

* Stojąc zobaczył małą pszczółkę, która cichutko bzyczała zbierając nektar z kwiatów bzzzzzz (naśladujemy bzyczenie bzzzzzzz)

* Przywitał się hej, hej (powtarzamy hej, hej) i pojechał dalej.

* Zawołał iha, ha (powtarzamy iha, ha)

* Po chwili zatrzymał się ponownie i zobaczył małego świerszcza, który pięknie grał – cyk, cyk, cyk (powtarzamy cyk, cyk, cyk)

* Przywitał się hej, hej (powtarzamy hej, hej) i pognał dalej

* Po drodze spotkał jeszcze żabkę, która kumkała kum, kum (powtarzamy kum, kum, kum)

i bociana, który przywitał się z konikiem klekocząc kle, kle, kle (powtarzamy kle, kle, kle)

* Wędrówka bardzo zmęczyła konika Kopytko. Postanowił odpocząć, więc wrócił do domu, ziewnął aaaaa (naśladujemy ziewanie aaaaaa) i usnął smacznie chrapiąc (naśladujemy chrapanie chrrrr, chrrr)

 

 

 

 

Uważnie słuchaj i pokazuj:)


 

 

 

 

Ćwiczymy głoskę „s”. Usta układają się w szeroki uśmiech, język za dolnymi zębami, a zęby zbliżone do siebie :) syczymy: sa, se, so, su, sy

 

 


 

 

Sssssyczący wierszyk:)  Powtórz:)