SMERFNE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
WERSJA I
Obrazki z sympatycznymi Smerfami możemy wyciąć i rozłożyć na stole ilustracją do dołu. Każdy uczestnik zabawy losuje kolejno po jednym obrazku i wykonuje dane ćwiczenie.
WERSJA II
Karty drukujemy podwójnie i gramy w tradycyjne memory. Kolejno odsłaniamy po dwie karty i sprawdzamy, czy są takie same. Jeśli odnajdziemy parę, wykonujemy dane ćwiczenie. Zwycięża osoba, która odnajdzie najwięcej par.
WERSJA III
Planszę możemy wykorzystać do gry w „Kółko i krzyżyk”. Jako pionki możemy wykorzystać nakrętki po napojach, klocki, czy pompony. Za każdym razem, gdy położymy pionek na obrazku, wykonujemy smerfowe minki
ĆWICZENIA ODDECHOWE – KOLOROWE MOTYLKI
Z kolorowego papieru wycinamy kilka niewielkich motylków. Następnie motylki „siadają” nam na różnych częściach ciała, a my próbujemy je zdmuchnąć (z dłoni lub jej grzbietu, z palca, z ramienia, z kolana, ze stopy). Pamiętajcie, że powietrze nabieramy nosem, a wydmuchujemy ustami
SŁODKIE POMPONIKI
Do tej zabawy oddechowej wykorzystajcie pudełko po czekoladkach lub wytłaczankę po jajkach. W zagłębienia włóżcie kawałki plasteliny w różnych kolorach. Wytnijcie kółeczka z papieru w tych samych kolorach. Zadaniem dziecka jest przełożyć za pomocą słomki kolorowe kółeczka wycięte z papieru w odpowiednie miejsce (np. czerwone kółeczko do czerwonego zagłębienia).
ĆWICZENIA PAMIĘCI SŁUCHOWEJ – „GOTUJEMY KASZĘ”
Śpiewamy króciutką piosenkę na wybraną melodię lub recytujemy:
Gotujemy kaszę, gotujemy kaszę,
Gotujemy sos,
Przyprawimy, pomieszamy,
A składniki to:….
Tu naprzemiennie wymyślamy składniki. Na początku oczywiście ustalamy wspólnie, że w trakcie zabawy wymieniamy tylko przyprawy lub tylko warzywa, które będą składnikami naszej kaszy. Każda kolejna osoba musi powtórzyć wcześniejsze składniki i dodać swój. Postarajcie się zapamiętać ich jak najwięcej! Np. papryka – papryka cebula – papryka cebula groszek – papryka cebula groszek kukurydza itd
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE I ROZWIJAJĄCE MOWĘ – ZABAWY ON-LINE
Poniżej znajdziecie kilka propozycji ćwiczeń artykulacyjnych w wersji on-line. Będzie to doskonałe urozmaicenie tradycyjnej terapii logopedycznej. W zależności od tego, jakie głoski utrwala dziecko, kliknijcie w odpowiedni link i bawcie się dobrze.
▪ Zabawki – ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe dla dzieci młodszych
https://wordwall.net/pl/resource/2257692/zabawki
▪ Głoski K i G – kategoria „dom”
https://wordwall.net/pl/resource/2000269/logopedia/g%c5%82oski-k-g-dom
▪ Głoski syczące – skojarzenia
https://wordwall.net/pl/resource/2761763/logopedia/skojarzenia-g%c5%82oski-sycz%c4%85ce
▪ Głoski szumiące - skojarzenia
https://wordwall.net/pl/resource/1080206/skojarzenia-g%C5%82oski-szumi%C4%85ce
▪ Głoska L – zakręć kołem https://wordwall.net/pl/resource/1448702/logopedia/utrwalanie-g%c5%82oski-l
▪ Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski R
https://wordwall.net/pl/resource/1103429/g%C5%82oska-r-%C4%87wiczenia-przygotowuj%C4%85ce
ĆWICZENIA MYŚLENIA PRZYCZYNOWO-SKUTKOWEGO
Przed Wami krótka 4-elementowa historyjka. Kartoniki należy wyciąć wzdłuż linii. Zadaniem dziecka jest przyjrzeć się obrazkom i ułożyć je we właściwej kolejności. Następnie prosimy dziecko, aby opowiedziało, co wydarzyło się na ilustracjach. Dzieciom starszym możemy zaproponować również, aby wymyśliły tytuł dla historyjki oraz spróbowały wymyślić, co mogło wydarzyć się wcześniej i/lub później